معرفی کتاب نگاهی متفاوت به عرفان سرخ پوستی

معرفی کتاب نگاهی متفاوت به عرفان سرخ پوستی

نویسندگان کتاب نگاهی متفاوت به عرفان سرخ  پوستی، محمد حسین کیانی، حمزه شریفی دوست، حمیدرضا مظاهری سیف است. این کتاب توسط انتشارات صهبای یقین منتشر شده است.

 این کتاب شامل سه فصل است که در فصل اول به عرفان سرخپوستی، تاریخچه، زندگی و شخصیت و ... پرداخته است؛ در فصل دوم نیز به مطالعه انتقادی این نوع عرفان پرداخته و در نهایت در فصل سوم کارلوس کاستاندا و مسله سلوک را بررسی کرده است.

در تاریخچه این عرفان آمده است که: عرفان سرخ‌پوستی از جمله عرفان‌های نوظهور در کشور است که از آن به عرفان ساحری هم یاد می‌شود. در دو دهه اخیر کتاب‌هایی با نام این مسلک در کشور ترجمه و چاپ شده است.

 مؤسس این جریان، «کارلوس کاستاندا» است که ۱۲ کتاب از وی به فارسی موجود است. آنچه او تحت عنوان عرفان سرخ‌پوستی نگاشته است، همه آموزش‌ها و تعلیماتی است که کاستاندا بنابر ادعای خود از استاد خود «دون خوان» فرا گرفته است.

این مکتب از نظر جغرافیایی، به بومیان آمریکا مربوط می‌شود و خاستگاه آن قاره آمریکا، به‌خصوص کشور مکزیک است که در آیین قدیمی تولتک ریشه دارد. مردمان اصیل امریکا، در نگاه دینی خود، دسته‌ای از نیروهای فوق طبیعی و قدرت‌های طبیعی را در تغییر و تحولات عالم مؤثر می‌دانند. گروهی از ایشان بر این باورند که ارواح خدایان گوناگون قادرند در هستی ایفای نقش کنند. توجه خاص آنها به «طبیعت» و قدرت و درک و شعور طبیعت و نیروهای برآمده از آن، باعث شده که ادیان بومی آمریکا، «جان گرا» شناخته شوند.

قبل از آثار کاستاندا، جهان چندان با عرفان سرخ‌پوستی آشنایی نداشت. وی با تألیف کتاب‌هایی علاوه بر توضیح و تبیین یکی از روش‌های جدید معنویت‌گرا، در جهت معرفی ادیان قدیمی آمریکا به جهانیان قدم برداشت.

 در فصل دوم این کتاب نیز به بررسی مبانی و همچنین نگاه انتقادی به این جنبش شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

مرحوم قاضی گاه و بیگاه بیک باره غیبشان می‌زد و به هر کجا که احتمال می‌دادیم آنجا باشند، به مسجد کوفه و سهله، مراجعه می‌کردیم. ولی ایشان را نمی‌یافتیم. اما پس از چند روز بدون مقدمه پیدا می‌شدند و بار دیگر مجالس بحث‌های اخلاقی ما شروع می‌شد...
نکته ها

نکته ها

Powered by TayaCMS