نماز شب،مرکب راهوار وصول الی الله

نماز شب،مرکب راهوار وصول الی الله

طی طریق و نائل آمدن به قرب الهی میسور نیست مگر با پیمودن مسیری صحیح و برگرفته از فرامین دینی؛ ازاین‌رو آنچه سالکان حقیقی آن را به عنوان اصل، پیش روی خویش قرار داده و همواره بر آن مداومت داشته‏اند تأکید بر اقامه نماز شب بوده است که به عنوان مؤید به ذکر مواردی در کلام عارفان بالله اهتمام می‏ورزیم.

آیت‌الله انصاری همدانی (ره)

ایشان بر نماز اول وقت تأکید داشتند و در سفر و حضر نماز را مقید بودند که اول وقت بخوانند. در توصیه به شاگردانشان نیز بر نماز شب و انجام فرایض و نوافل تأکید بسیار زیادی داشتند و می‏فرمودند: اگر نوافلتان ترک شد قضای آن را به‌جا آورید.

آیت‌الله کشمیری (ره)

سفارش اکید به خواندن نماز شب می‏نمودند، گاهی بعضی که دستور‏العملی می‏خواستند می‌فرمودند: نماز شب بخوانید که بعضی اعمال قرب می‏آورد مانند نماز شب «عسی ان یبعثک ربّک مقاما محمودا» که انسان به مقام محمود می‏رسد و مجاور خدا می‏شود. از جمله دستور‏العمل‏های ایشان به سالکین، مسئله بیداری شب و ریاضت در سحر بوده و سحر را افضل از بین‏الطلوعین می‏دانستند و رمز موفقیت سالک را در نماز شب می‏دانستند.

آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی (ره)

می‏فرمودند: اما نماز شب، پس هیچ چاره‏ و گریزی برای مؤمنین از آن نیست و تعجب از کسی که می‏خواهد به کمال دست یابد در حالی که برای نماز شب قیام نمی‏کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب. همچنین می‏فرمودند: برای نماز شب که برمی‌خیزید، چیز مختصری تناول کنید تا بدن شما از کسالت بیرون آید و برای عبادت نشاط داشته باشید.

آیت‏ الله بهجت (ره)

ما براى اوقات خواب خود افسوس مى خوریم که چرا براى نماز شب بیدار نمى شویم، در صورتى که اوقات بیدارى را به غفلت مى گذرانیم! زیرا اگر در بیدارى به توجّه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجّد و خواندن نافله‏ى شب و تلاوت قرآن پیدا مى کردیم. در مجلس اوّل ملاقات مرحوم علاّمه طباطبایى با استاد اخلاقى خود مرحوم آقا سیّد على قاضى، مرحوم قاضى به ایشان فرمود: فرزندم! اگر دنیا مى خواهى نماز شب بخوان، اگر آخرت هم مى خواهى نماز شب بخوان. در روایت هم آمده است: «هر کس نماز شب بخواند و در روز بگوید که گرسنه هستم یا غذا و روزى ندارم او را تکذیب کنید.»

آیت ‏الله حسن ‏زاده آملی (حفظه الله تعالی)

اگر دستور‏العمل می‏خواهی مگر این آیه را تلاوت نکرده‏ای؟ «و من اللیل فتهجّد به نافله لک عسی ان یبعثک ربّک مقاما محمودا» و مگر نشنیده‏ای؟

  • دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادندواندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

و مگر برایت نخوانده‏ام؟

  • در خلوت شبهای تارت میتوانیآری بکف سرچشمه آب بقا را

خلاصه مرد سحر باش که:

  • خلاصه مرد سحر باش که:ناتمامان جهان را کند این پنج تمام

آیت ‏الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی)

وجود مبارك امام عسكري(سلام الله عليه) فرمود: «إنّ الوصول الي الله سفرٌ لا يُدرك الاّ بالامتطاء الليل»؛ سفر با مركب قابل طي است و بدون وسيله نقليه آدم سفر طولاني را چطور طي كند؟ فرمود اين راه، راه طولاني است اين سفر، سفر طولاني است «إنّ الوصول الي الله سفرٌ» كه اين بدون مركب نمي‌شود مركبش هم نماز شب است . نماز شب يك مركب خوبي است خب سوار اين مركب بشويد و برويد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

مرحوم قاضی گاه و بیگاه بیک باره غیبشان می‌زد و به هر کجا که احتمال می‌دادیم آنجا باشند، به مسجد کوفه و سهله، مراجعه می‌کردیم. ولی ایشان را نمی‌یافتیم. اما پس از چند روز بدون مقدمه پیدا می‌شدند و بار دیگر مجالس بحث‌های اخلاقی ما شروع می‌شد...
نکته ها

نکته ها

Powered by TayaCMS