معرفی کتاب روش‌های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام

معرفی کتاب روش‌های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام

معرفی کتاب روش‌های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام( با تأکید بر دروه نوجوانی و جوانی)

نویسنده کتاب روش‌های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام محسن حاجی بابائیان امیری است. این کتاب توسط انتشارات صداوسیمای جمهوری اسلامی، سروش منتشرشده است. کتاب حاضر مجموعه‌ای مشتمل بر مباحث اخلاقی و تربیتی است که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین است که در دو بخش به نگارش درآمده تا علاقه‌مندان به موضوع اخلاق به‌خصوص اخلاق اسلامی برای شکوفایی فطری و ذاتی اخلاقی خود از آن استفاده نمایند.

یکی از ویژگی‌های کتاب این است که موضوعات بحث شده در آن برای نوجوانان و جوانان بسیار مفید است. با توجه به حساسیتی که این دوره از زندگی انسان‌ها دارد نویسنده کتاب سعی کرده مباحثی را مطرح کند که به این قشر از جامعه نزدیک‌تر بوده و نقش کاربردی برای آنان داشته باشد.

بخش نخست کتاب تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب مختلف را موردنقد و بررسی قرار می‌دهد و در آن همچنین تربیت اخلاقی در منظر قرآن و روایات و بایدها و نبایدها در اخلاق توضیح داده می‌شود. در بخش دوم کتاب که شامل شش فصل مجزا است؛ روش‌های سازنده اخلاق، روش‌های بازسازی اخلاق، روش‌های تثبیت اخلاق، روش‌های کمکی در اخلاق، روش‌های جهت دهنده اخلاق و روش‌های بازدارنده در اخلاق مورد واکاوی قرار می‌گیرد. نویسنده در این فصل سعی کرده به‌طور کامل روش‌های مناسب برای دست بابی به اخلاق اسلامی و دینی را برای خوانندگان بازگو کند تا به‌واسطه آن بتوانند روش‌های درست تربیتی را برای نوجوانان و جوانان خود انتخاب کنند.

در این کتاب به روش‌های سازنده اخلاق اشاره شده است که عبارت‌اند از: روش الگویی، روش امرونهی در تربیت اخلاقی، روش تلقین، روش تلقین، روش صمت و خرد ورزی، روش داستان‌گویی و تمثیل، روش‌های بازسازی اخلاق نیز عبارتند از: توبه، روش عبرت‌آموزی است و روش‌های تثبیت اخلاق: روش ایجاد بینش، روش ایجاد عادت است؛ روش‌های کمکی در اخلاق: روش محبت، روش عبادت، روش ابتلا و امتحان و روش‌های جهت دهنده اخلاق: روش تکریم شخصیت، روش موعظه و نصیحت و روش تشویق بیان‌شده است و در پایان نیز روش‌ بازدارنده را روش تنبیه بیان کرده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

 کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

این کتاب دربردارنده داستان‌های جذاب و خواندنی و آموزنده در باب مسائل تربیتی است.
معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب به دغدغه اصلی خود برای نگارش این کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «فرزندان چه جایگاهی در زندگی ما دارند؟ تابه‌حال برای فرزندان خود چه کرده‌ایم؟ برای تربیت صحیح آن‌ها چقدر کوشیده ایم؟ برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی آن‌ها چند کتاب مطالعه و با چند نفر متخصص مشاوره کرده ایم؟
معرفی کتاب روان‌شناسی تربیتی

معرفی کتاب روان‌شناسی تربیتی

در این کتاب، روان‌شناسی به‌عنوان علمی که جنبه‌های مختلف رفتار آدمی و ارتباط آن‌ها را باهم مورد بحث قرار می‌دهد، معرفی شده است. ضمن بررسی جنبه‌های مختلف رفتار و عوامل مؤثر در رشد هر جنبه آنچه را که مربیان باید انجام دهند بیان‌شده است.
معرفی کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقه تربیتی

معرفی کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقه تربیتی

این پژوهش از روش استنباطی و اجتهادی رایج در فقه شیعی، بهره برده و اساسی‌ترین دستاورد آن، عبارت‌اند از: نظام بایدونبایدهای رفتاری...
معرفی کتاب تربیت نامه

معرفی کتاب تربیت نامه

. این کتاب به 4000 راهکار عملی و مؤثر برای تربیت فرزند از کودکی تا نوجوانی پرداخته است...
Powered by TayaCMS