معرفی کتاب تربیت فرزند از منظر اسلام

معرفی کتاب تربیت فرزند از منظر اسلام

نویسنده کتاب تربیت فرزند از منظر اسلام آیت‌الله حسین مظاهری ‌است. این کتاب توسط انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است. مهم‌ترین عناوین این کتاب عبارتند‌از: اهمیت تربیت اولاد، تربیت اولا وظیفه سنگین پدر و مادر، قانون وراثت، شرکت شیطان، درباره انعقاد نطفه، مراقبت‌های هنگام بارداری، تاثیر شیر مادر، لزوم محبت در خانه، محبت‌یابی در کودک، فطرت‌خداجویی، تعلیم و تربیت اولاد در اسلام، ادب فرزندان در کردار و... است.

کتاب «تربیت فرزند، از منظر اسلام» کتابی است با نثر روان و بسیار شیوا و قابل فهم برای جوانان و بزرگسالان که به وظایف والدین در قبال تربیت و تأثیر عملکرد آنها بر شقاوت و فلاحت فرزندانشان می‌پردازد. تا پیش از مطالعه این کتاب، همواره برای من سؤال بوده که خداوند چطور در قبال توهین و بی‌احترامی فرزندان به پدر و مادرشان در قرآن تذکر داده است و کسانی که از این دستور خدا نافرمانی کنند را به آتش جهنم وعده است، ولی هیچ آیه‌ای از قرآن کریم درباره پدر و مادرهایی که با اخلاق و رفتار خویش موجب سقوط اخلاقی، شقی شدن و گناهکار شدن فرزندشان می‌شوند اشاره نکرده است؟ پس از مطالعه این کتاب به‌خوبی متوجه می‌شوید که دین اسلام به این سؤال هم به‌خوبی پاسخ داده است و پیشوایان دین بزرگ اسلام به‌کرات درباره وظایف والدین در قبال تربیت فرزندانشان تذکر داده‌اند و سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز به‌خوبی دانشگاهی برای پدرها و مادرها است تا با الگو گیری از آن به تربیت فرزندانشان همت گمارند. با مطالعه این کتاب است که می‌فهمیم بسیاری از پدرها و مادرهای امروزی به سبب توانایی‌شان در کمک به فرزندانشان برای عاقبت‌به‌خیری و به علت تلاش نکردن در این مسیر «ملعون» هستند و همه پدرها و مادرهایی که با اخلاق و رفتار نادرست خود، فرزند (صالح و مؤمن) خویش را از مسیر تدین و دین‌داری بدر می‌کنند با فرزند از راه بدر شده خویش در آتش جهنم گرفتار می‌شوند؛ مثلاً پدری می‌تواند بسترهای کار و اقتصاد فرزندش را فراهم کند ولی هیچ تلاشی برای سرافرازی فرزندش انجام نمی‌دهد و به همین دلیل فرزند وی به فقر و فلاکت دچار می‌شود که در این صورت این پدر از دایره مسلمانی خارج می‌شود. یا مادری که با سخت‌گیری ملاک‌های ازدواج دخترش باعث می‌شود تا دختر وی فرصت ازدواج را از دست بدهد و به گناه دچار شود، آن مادر نیز در سقوط اخلاقی دخترش شریک جرم است و در گناه او نیز سهیم است و در آتش دوزخ کیفر رفتارش را خواهد دید.

 بامطالعه این کتاب به موارد متعددی که اهمال و بی‌توجهی از آنها موجب عقده‌ای شدن فرزند کودک، نوجوان یا جوان ما می‌شود آگاه می‌شویم، معنای عقده‌ای شدن را می‌فهمیم و می‌آموزیم که باید چگونه با فرزند خویش در چارچوب شرع مقدس اسلام کنش داشته باشیم تا فرزند خویش را در چاه کمبود نیازهای روحی و روانی از جنبه‌های گوناگون نیاندازیم.عقده‌ای شدن باعث انحراف اخلاقی جوان و حرکت وی در راه افراط و تفریط می‌گردد. عقده های درونی است که به یکباره همچون آتش از دهان اژدها بیرون زده و موجب جنایت، بی آبرویی و دعوا و هتک حرمت توسط فرزند عقده دار  می‌شود؛ لذا قبل از آنکه دیر شود باید علاج فاجعه را قبل از وقوع آن کرد تا از تبدیل شدن فرزندی که می تواند هدایتگر و محبوب جامعه باشد به لکه ننگی که آبروی خاندان و خانواده خویش را ببرد و رسوایی به بار آورد پیشگیری و جلوگیری کرد.

 در این کتاب می آموزیم که علاج بسیاری از مشکلات روحی روانی فرزندان ما در مراقبه اخلاقی و تذهیب نفس از زمان انعقاد نطفه تا بارداری و از زایمان تا دو سال شیردهی و دو سالگی تا هفت سالگی و از هفت تا 14 سالگی و از چهارده سالگی تا 21 سالگی است ولی در طرز مواجهه با فرزند و مسئولیت پدر و مادر متفاوت است. در این کتاب با نقش عظیم مادر در تربیت فرزند (و خاصا از زمان انعقاد نطفه تا دو سالگی) آشنا می شویم و کمی از ابعاد رسالت مادری در تربیت فرزند صالح را مطالعه می نماییم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

 کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

این کتاب دربردارنده داستان‌های جذاب و خواندنی و آموزنده در باب مسائل تربیتی است.
معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب به دغدغه اصلی خود برای نگارش این کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «فرزندان چه جایگاهی در زندگی ما دارند؟ تابه‌حال برای فرزندان خود چه کرده‌ایم؟ برای تربیت صحیح آن‌ها چقدر کوشیده ایم؟ برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی آن‌ها چند کتاب مطالعه و با چند نفر متخصص مشاوره کرده ایم؟
معرفی کتاب روان‌شناسی تربیتی

معرفی کتاب روان‌شناسی تربیتی

در این کتاب، روان‌شناسی به‌عنوان علمی که جنبه‌های مختلف رفتار آدمی و ارتباط آن‌ها را باهم مورد بحث قرار می‌دهد، معرفی شده است. ضمن بررسی جنبه‌های مختلف رفتار و عوامل مؤثر در رشد هر جنبه آنچه را که مربیان باید انجام دهند بیان‌شده است.
معرفی کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقه تربیتی

معرفی کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقه تربیتی

این پژوهش از روش استنباطی و اجتهادی رایج در فقه شیعی، بهره برده و اساسی‌ترین دستاورد آن، عبارت‌اند از: نظام بایدونبایدهای رفتاری...
معرفی کتاب تربیت نامه

معرفی کتاب تربیت نامه

. این کتاب به 4000 راهکار عملی و مؤثر برای تربیت فرزند از کودکی تا نوجوانی پرداخته است...
Powered by TayaCMS