معرفی کتاب امیران کوچک

معرفی کتاب امیران کوچک

نویسنده کتاب «امیران کوچک؛ روش‌های انتقال آموزه‌های اعتقادی به کودکان 7 تا 14 سال در قرآن و روایات» مرتضی دانشمند است و این کتاب توسط انتشارات عمو علوی در قم منتشرشده است. مخاطب این کتاب بیشتر اولیاء، مربیان و رسانه‌ها هستند كه به آنها آموزش می‌دهد كه آموزه‌های اعتقادی را چگونه به كودكان این گروه سنی بیاموزند.

در آغاز کتاب، ویژگی‌های ادراکی کودکان از منظر روان‌شناسی رشد در سنین هفت تا چهارده سال، مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه به روش‌هایی که در آیات و روایات برای انتقال آموزه‌های اعتقادی به آن ها مطرح گشته همچون روش قصه، شعر، گفت‌وگو، معما و چیستان پرداخته‌شده است. همچنین مبانی روان‌شناختی و قرآنی – روایی روش‌هایی که از قرآن و روایات به‌دست‌آمده، مورد تحلیل قرار گرفته است. پس از کشف روش‌ها، به نمونه‌های کاربردی روش‌ها در قرآن و روایات و نیز نمونه‌های امروزی روش‌های مستنبط از این دو منبع پرداخته‌شده است.

در فصل سوم کتاب که «روش‌ها و انتقال آموزه‌ها» نام دارد، ابتدا به روش قصه‌گویی اشاره می‌شود و بعد از اینکه به چیستی قصه می‌پردازد، اهداف و کارکردهای قصه را نام می‌برد که می‌توان از جمله این کارکردها به بر انگیختن تفکر، عبرت‌آموزی، آرامش یابی، نرمی دل و ... اشاره کرد. پس از آن به قصه‌های قرآنی و انواع آن پرداخته می‌شود. بعد از قصه‌گویی نوبت به شعر می‌شود و به جایگاه شعر در اسلام اشاره دارد و به نمونه‌هایی برای انتقال مفاهیم اعتقادی از طریق شعر می‌پردازد. بعد از قصه و شعر، روش‌هایی چون دعا، گفت‌وگو، پرسش و پاسخ و چیستان مورداشاره قرار می‌گیرد.

در صفحه‌های پایانی کتاب خلاصه‌ای از مطالب به دو زبان عربی و فارسی آورده شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

 کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

این کتاب دربردارنده داستان‌های جذاب و خواندنی و آموزنده در باب مسائل تربیتی است.
معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب به دغدغه اصلی خود برای نگارش این کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «فرزندان چه جایگاهی در زندگی ما دارند؟ تابه‌حال برای فرزندان خود چه کرده‌ایم؟ برای تربیت صحیح آن‌ها چقدر کوشیده ایم؟ برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی آن‌ها چند کتاب مطالعه و با چند نفر متخصص مشاوره کرده ایم؟
معرفی کتاب روان‌شناسی تربیتی

معرفی کتاب روان‌شناسی تربیتی

در این کتاب، روان‌شناسی به‌عنوان علمی که جنبه‌های مختلف رفتار آدمی و ارتباط آن‌ها را باهم مورد بحث قرار می‌دهد، معرفی شده است. ضمن بررسی جنبه‌های مختلف رفتار و عوامل مؤثر در رشد هر جنبه آنچه را که مربیان باید انجام دهند بیان‌شده است.
معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه‌بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد.
معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

نویسندگان کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، محمود فتحعلی، مجتبی مصباح، حسن یوسفیان است؛ این کتاب زیر نظرعلامه محمد تقی مصباح یزدی (حفظه الله) منتشر شده است. این کتاب را موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر کرده است.
Powered by TayaCMS