معرفی کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم

معرفی کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم

 نویسندگان کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم، سید ابوالقاسم مهری نژاد و پریسا اصغری نژاد بلوچی  است. در کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم، احادیث و روایاتی از پیامبر (ص) و ائمه معصوم در خصوص تربیت جمع‌آوری شده تا زمینه آشنایی دانشجویان درس روانشناسی، رشد و هم‌چنین سایر خوانندگان این اثر با نحوه تربیت کودکان و نوجوانان از منظر پیامبر اسلام (ص) و دیگر معصومین فراهم  شود. اسلام کامل‌ترین دین وحی شده و آسمانی است که از انتخاب همسر، لقاح، انعقاد نطفه، مراقبت‌های دوران بارداری، تولد تا مرگ، آموزه‌ها، قواعد و راهنمایی‌های جامعی را به انسان ارائه داده است. برای تمام گرایش‌ها و برنامه‌های ژنتیک رفتاری انسان نقشه راه وجود دارد. در مکتب اسلام، انسان حیران و سرگردان و فاقد الگوی و راهنما نیست. قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، سیره و سنت پیامبر اعظم (ص)، معصومین، فطرت و عقل انسان حیات دنیوی را راهبری می‌نماید و دنیا و آخرت را به هم پیوند می‌دهند. انسان به دلیل برخورداری از کرتکس که زیربنای عصبی-زیستی ظرفیت‌های ویژه انسان همانند اراده، زبان، تعقل و تفکر و یادگیری و... است. در تمام سنین حتی در دوران پیری هم تغییر‌پذیر، آموزش‌پذیر و توبه‌پذیر است. ولی یادگیری‌ها و باور‌ها و عادات دوران کودکی و نوجوانی بنیادی به دشواری هم حذف شدنی نیستند.

 

علم روانشناسی اطلاعاتی درباره جهان‌بینی، ارزش‌ها، اعتقادات و دیگر مقوله‌های دینی و فلسفی ارائه نمی‌دهد و اساساً این مقوله‌ها جزء موضوع و روش تحقیق این علم نیستند. اما در توصیف زیرساخت‌های عصبی-زیستی، افکار، احساسات و رفتار و مکانیزم یادگیری، پردازش اطلاعات، الگوهای ارتباط عاطفی-اجتماعی، انگیزه‌ها، عادات، آسیب‌های روانی، روش‌ها و فنون تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات روان‌شناختی و روانی- زیستی پژوهش و نظریه‌پردازی راهکار ارائه می‌دهد. از این داده‌ها به چه نحوی و با چه جهان‌بینی‌ای استفاده شود رابطه با جهان‌بینی و دینی دارد که روانشناسی به آن اعتقاد دارد.

در بخشی از کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم می‌خوانیم:

نقل است که روزی پیامبر خدا (ص) با یارانش نشسته بودند که حسن (ع) و حسین (ع) درحالی‌که خردسال بودند، به‌سوی ایشان رفته و از سر و دوش ایشان بالا می‌رفتند، رسول‌ خدا (ص) گاهی سرشان را برای آنان پایین می‌آورد و گاهی آنان را می‌گرفت و می‌بوسید در این حال یکی از هم‌نشینان ایشان که با شگفتی به این رفتار نگاه می‌کرد به رسول‌ خدا (ص) گفت: «ای پیامبر خدا (ص) به یاد ندارم، هیچ‌گاه فرزندی را گرفته و بوسیده باشم». پیامبر خدا (ص) چنان از گفته آن مرد برآشفت که رنگش برگشت، پس به آن مرد فرمود: «اگر خداوند مهربانی را از قلب تو گرفته من با تو چه کنم؟ کسی که به کودکان ما مهر نورزد و بزرگان ما را گرامی ندارد از ما نیست.»

 در این کتاب موضوعاتی همچون: تربیت فرزند از دیدگاه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)؛ادوار تربیت کودک از نظر پیامبراکرم (ص)؛ قبل از تولد؛ غذای حلال؛ رعایت آداب زناشویی؛ مراقبت‌های ایام بارداری؛ اهمیت تغذیه در تربیت کودک؛مراحل تربیت کودک بعد از تولد؛اصل تکریم شخصیت کودک؛«احادیث» سیره پیامبر اکرم در تربیت فرزند...؛ تربیت دینی؛دیدگاه امام علی (ع) در پرورش فرزند؛ ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی علیه‌السلام:؛ هدف نهایی از تربیت فرزند؛ ابعاد تربیت از دیدگاه امام علی (ع) و نگاهی بر سیره آن حضرت؛ روش تربیت فرزند؛ ضرورت توجه به معنویات؛ شیوه‌هاى اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان در فرهنگ اهل‌بیت(ع) و ... آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS