طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

نویسنده: محمد باغچقی

عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم

در روزهای اخیر شاهد آنیم که دولت جدید آمریکا و حاکمان رژیم صهیونیستی، طرحی مبنی بر انتقال ساکنین غزه به برخی از کشورهای اسلامی مطرح کرده اند. بدین سان که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از لزوم مهاجرت فلسطینیان نوار غزه به مصر و اردن، سخن گفته ونتانیاهو نیز می گوید:

اهالی غزه را باید به کشور عربستان منتقل کرد. این طرح که قطعا طرحی ضدانسانی بوده و در تعارض جدی با قوانین بین المللی نیز می باشد، مورد اعتراض بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه قرار گرفت.

در این میان هرچند مسوولان عربستانی نیز به چنین طرحی اعتراضی شدید کرده اند، ولی هنگامی که به آراء برخی از عالمان وهابی مراجعه می کنیم با کمال تاسف مشاهده می شود آنان نیز سال ها جلوتر از طرح ترامپ و نتانیاهو، مسئله مهاجرت فلسطینیان را مطرح کردند. چنانکه محمد ناصرالدین البانی (از عالمان معاصر وهابیت) در عبارتی عجیب چنین تصریح می کند:

«أن مكة خير من فلسطين، وأن النبي - صلى الله عليه وآله وسلم - لما لم يستطع إقامة الدين فيها هاجر منها، فعلى كل مسلم لا يستطيع أن يقيم دينه في أي بقعة أن يتركها وينتقل إلى بلدة يستطيع فيها ذلك»

قطعا مکه بهتر از فلسطین است و لذا همانطور که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وقتی مشاهده کرد قدرت بر اقامه دین در مکه را ندارد، به مدینه مهاجرت فرمود، همانطور نیز همه مسلمانانی که قدرت بر اقامه دین در بلادشان را ندارند باید به مناطق دیگر هجرت نمایند.[1]

بدون شک این عبارت که بار دیگر نشان می دهد وهابیان همواره در خدمت مقاصد استکبار بوده و اسلامشان همان اسلام آمریکایی می باشد، با اشکالات عدیده ای روبه رو است

از جمله آن که قطعا در متن فوق، قیاس مع الفارق صورت گرفته است. بدین صورت که اساسا قیاس وضعیت مسلمانان صدر اسلام که در سال های ابتدایی دعوت رسول الله (صلی الله علیه وآله) در مکه می زیسته اند با وضع مسلمین عصر حاضر قیاس نادرستی است.

زیرا در سال های ابتدایی ظهور اسلام، طبعا هم جمعیت مسلمانان، بسیار اندک و محدود بود و هم جامعه اسلامی در نهایت فقر و تنگدستی به سر می برد؛

حال آنکه امت اسلامی و کشورهای مسلمان در عصر حاضر، علاوه بر بهره مندی از ثروت های سرشار خدادادی، همچنین جمعیت قابل توجهی نیز دارند.

تنها مسئله تاسف باری که در این میان وجود دارد، عدم وحدت مسلمانان است. وگرنه بدون شک اگر امت اسلام، متحد می بود بسیاری از این حوادث تلخ یا رخ نمی داد و یا در مدت زمان کوتاهی حل می شد؛ همانطور که امامین انقلاب بارها تصریح فرموده اند، علت اصلی زیاده خواهی های مستکبران در منطقه ما و همچنین بروز بحران هایی همچون بحران فلسطین، عدم اتحاد امت اسلامی می باشد. چنانکه حضرت امام (ره) در این باره می فرمایند:

«در جامعه اسلامى كه مشترك ما بين همه است، در كلمه توحيد كه مشترك بين همه است، (مسلمانان باید) در مصالح اسلامى كه مشترك بين همه است با هم توحيدِ كلمه كنند. اگر اينها توحيد كلمه كنند، ديگر يهود به فلسطين طمع نمى ‏كند؛ ديگر هندو به كشمير طمع نمى ‏كند.»[2]

بنابراین مقایسه ای که البانی مطرح کرده است، قیاسی مع الفارق است و طبعا نتیجه ای که در پایان عبارتش عنوان می کند (یعنی لزوم هجرت فلسطینیان از سرزمین های اشغالی)، نیز نتیجه ای نادرست خواهد بود.

یکی دیگر از عبارات البانی در رابطه با لزوم مهاجرت فلسطینیان از فلسطین بدین صورت در کتاب «فتاوى الشیخ الألبانی ومقارنتها بفتاوى العلماء» ذکر شده است:

سوال کننده ای از جناب البانی پرسیده است: آیا جایز است اهل کرانه باختری از سرزمین شان خارج شده و به شهر دیگری مهاجرت کنند؟

البانی در پاسخ چنین تصریح کرده است: «یجب أن یخرجوا یا أخی , یجب أن یخرجوا من الأرض التی لم یتمکنوا من طرد الکافر منها إلى أرضٍ یتمکنون فیها من القیام بشعائرهم الإسلامیة»

واجب است که از آنجا هجرت نمایند. چراکه به طور کلی کسانی که قدرت بر طرد کفار از سرزمین هایشان ندارند، باید از سرزمین خود مهاجرت کنند.[3]

همانطور که روشن است در این عبارت، البانی تصریح می کند بر فلسطینیان واجب شرعی است که سرزمین آباء و اجدادی شان را ترک کرده و آن را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند چرا که مردم فلسطین، قدرت رویارویی با اسرائیل را ندارند!!

این فتوای عجیب و تاسف بار در حالی از سوی البانی وهابی صادر شده است که:

  1. در این سالها، فلسطینیان مقاوم و قهرمان، ضربه های کاری فراوانی را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرده اند. چنانکه حادثه طوفان الاقصی که خسارات فراوانی را به صهیونیست ها وارد ساخت، از جمله این ضربه ها به حساب می آید.
  2. همچنین پس از وقوع این حادثه که منجر به اسارت تعداد قابل توجهی از اسرائیلی ها شد، سردمداران رژیم صهیونیستی، پس از آنکه از دست یابی به اسرای خود مایوس گشتند، مجبور به قبول آتش بس و تبادل زندانیان شدند.

 حال باید از وهابیان پرسید: اگر این قدرت نمایی مردم فلسطین نیست، پس چیست؟

از منظر دین مبین اسلام، هنگامی که برخی از مسلمانان مورد ظلم دشمنان واقع می شوند و لذا در سختی و تنگنا قرار دارند، بر سایر امت اسلامی فرض است که با تمامی امکانات به کمک آنان بشتابند. که اگر چنین نکنند، طبعا می بایست در مسلمان بودن خود شک کنند.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این باره فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ‏ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.»

کسی که ندای (یاری طلبی) مظلومی را که مسلمانان را ندا می کند، بشنود ولی جوابی نسبت به آن ندا ندهد، مسلمان نیست. [4]

بر همین اساس می بایست خطاب به وهابیان گفت: بجای آنکه بر وجوب هجرت فلسطینیان از سرزمین هایشان فتوا دهید، به فکر حمایت همه جانبه از آنان باشید؛

بدون تردید اگر همه کشورهای اسلامی در مسئله دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی متحد شوند، قطعا مشکل فلسطین در مدت زمان بسیاری کوتاهی حل خواهد شد و صهیونیست ها دست از تعدی و ظلم برخواهند داشت.

چنانکه رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این باره می فرمایند: «اگر مسلمانها متّحد باشند، وضع فلسطین آن‌چنان که امروز مشاهده میکنیم نخواهد بود.» [5]

 


 پی‌نوشت‌ها

[1] مشهور بن حسن آل سلمان، السلفيون وقضية فلسطين في واقعنا المعاصر، ص14، فلسطین، مركز بيت المقدس للدراسات التوثيقية، چاپ اول، 1423 ه‌ق

[2] صحیفه امام، ج2، ص33

[3] الطیبی، عکاشة عبد المنان، فتاوى الشیخ الألبانی ومقارنتها بفتاوى العلماء، ص 18، قاهره، مکتبة التراث الإسلامی، چاپ اول، 1414ه‌‌‌‌ق

[4] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج2، ص163، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407 ق.

[5] بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در تاریخ 27 آذر 1395

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS