کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

نویسندگان کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت، محسن داودآبادی، اسماعیل بیوکافی، محمدعلی پیلتن هستند.

این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.اين اثر، پژوهشي است مبتني بر قرآن و حديث در زمينه مباني و اصول تبليغ دين که پشتوانه نظري فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي است و براي صاحب‌نظران و فعالان در حوزه فرهنگ و تبليغ ديني مفيد هست. کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهوم‌شناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگی‌های مبلغ دینی است. در پیشگفتار این کتاب آمده است که: از نگاه دین مبین اسلام بهره‌گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری واصلی‌ترین وظیفه رسول اکرم و پیامبران الهی نیز همین بوده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اوما على الرسول إلا البلاغ المبين و بر عهده پیامبر خدا وظیفه‌ای به‌جز تبلیغ آشکار نیست.

جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تأکید داشته و دارند؛ امام خمینی که بارها دراین‌باره فرموده‌اند: «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظف‌اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند».

مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می‌فرمایند: «تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه‌ها قرار داشت؛ عالمان بزرگ، در زمره‌ی مبلغان دیانت بودند و مسؤولیت خود را در سنگر تبلیغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه‌های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه‌های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند.... منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریف‌ترین کارهاست و بایدوشاید که شریف‌ترین انسان‌ها و عالم‌ترین و آگاه‌ترین آنها به مسائل اسلامی و عامل‌ترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند؛ کما اینکه در گذشته هم همین‌طور بوده است.»

ازآنجاکه ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظام‌مند دین اسلام ممکن نیست، ضروری بود تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث درزمینه قواعد مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
Powered by TayaCMS