معرفی کتاب خدا در زندگی کودکان

معرفی کتاب خدا در زندگی کودکان

نویسنده کتاب خدا در زندگی کودکان ابراهیم اخوی است. کتاب حاضر با عنوان «خدا در زندگی کودکان» نوشته ابراهیم اخوی که در 88 صفحه به نگارش درآمده و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

این کتاب که مشتمل بر 5 فصل است که در فصل اول به آثار خداشناسی در زندگی کودکان، فصل دوم به موضوع فهم کودک از خدا، فصل سوم به قوانین و راهکارهای معرفی خدا به کودکان و در فصل چهارم به پاسخ به پرسش‌های دینی، بایسته‌ها و پاسخ‌ها و فصل پنجم که فصل آخر این کتاب است به هشدارها و آسیب‌های در این رابطه پرداخته است.

نویسنده در فصل اول ازجمله آثار مطرح‌شده به عناوینی همچون افزایش علاقه به خداوند، مهرمندی به دستور‌های خداوند، شکوفایی دیگر فضائل، پرورش احساس مسئولیت در قبال خداوند، افزایش ایمان و برخورداری از سلامت روان اشاره دارد.

نویسنده در فصل سوم به راهکاری همچون بهره‌گیری از داستان، تکیه‌بر تمایلات فطری کودک، توجه به فضای روان‌شناختی مخاطب، رعایت اصل تدریج، شرح ماهیت ایمان برای کودک، استفاده از ابزار‌های متنوع و غیره اشاره‌کرده است.

در فصل چهارم به پرسش‌های متداول کودکان ازجمله‌ اینکه خدا کیست؟ آیا خدا در آسمان است؟ خدا از کجا آمده؟ خدا شبیه کیست؟ و غیره آمده است. در فصل پایانی نیز به آسیب‌های عدم آگاهی کافی در این پاسخگویی از جمله دادن اطلاعات نادرست، خدا ابزار تهدید، سخت‌گیری والدین و غیره اشاره شده است.

 کتاب حاضر می‌کوشد تا به یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و مادر‌ها، یعنی جواب دادن صحیح و درخور فهم به سؤالات کودکانشان پاسخ دهد که این مقوله در تربیت فرزندان نقش مهمی دارد  و باید به این مسئله توجه خاصی کرد چراکه در شیوه‌های تربیتی به این مسئله و پاسخ‌گویی صحیح به سؤالات فرزندان سفارش شده تا زمینه  رشد فکری و علمی کودکان در آینده فراهم گردد. همان‌گونه که امیر المومنین (ع) در روایتی زیبا چنین می‌فرمایند: هرکس در خردسالی بپرسد، در بزرگ‌سالی پاسخ می‌دهد.

از دیدگاه قرآن، همه نوزادان با فطرتی خدایی پا به عرصه گیتی می‌گذارند و در وجود خویش اعتقاد به موجودی برتر را احساس می‌کنند. آنان در سال‌های تحول جسمی و فکری خود، با توجه به محدودیت‌های شناختی، بینشی خام و ساده از این مفهوم اساسی به دست می‌آورند؛ بینشی که خود را در پرسش‌های مربوط به خداوند، آفرینش، نیروهای معنوی چون فرشتگان و مفاهیمی ماورایی مانند بهشت و جهنم و دیگر مفاهیم دینی نشان می‌دهد.

در این نوشته تلاش شده است تا با گردآوری اطلاعات دینی و روان‌شناختی موجود در این زمینه، مخاطب را با دنیای کودکان بیشتر آشنا کند و جایگاه مفهوم خداوند در زندگی کودکان را بررسی کند.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
Powered by TayaCMS