رابطه باورها و سبک زندگی در کلام اهل بیت(علیهم السلام) چگونه است؟

رابطه باورها و سبک زندگی در کلام اهل بیت(علیهم السلام) چگونه است؟

پرسش:

رابطه باورها و سبک زندگی در کلام اهل بیت(علیهم السلام) چگونه است؟

پاسخ:

جامعه شنان و روان­شناسان این را پذیرفته­اند که سبک زندگی متأثر از نوع باورها و ارزش­هاست و فاصله­ ای بین اینها نیست. بنابر­این، علّت تامّه رفتار و سبک زندگی، باور­ها و ارزش­هاست. هویّت انسان یک هویّت سه­لایه است که لایه زیرین آن، جهان­بینی یا باور­ها و اعتقادات فرد است؛ لایه میانی، ارزش­ها و ایدئولوژی است و لایه روئین، بیرونی و ملموس، رفتار ظاهری انسان است. امام علی علیه­ السلام در خطبه154 نهج­البلاغه می­فرماید: «هر امر ظاهر و هر امر ملموس بیرونی، باطن و درونی مثل خودش دارد. کسی که ظاهرش پاکیزه و طیب باشد باطنش هم پاکیزه است و کسی که ظاهر خبیث و آوده­ای دارد باطنش هم آلوده است؛ هر عملی مثل گیاهی است که رشد می­کند و هر گیاهی نیازمند به آب است( باطن تشبیه به آب شده) و آب­هایی که گیاه یا درختان داده می­شود مختلف است؛ اگر آب آن پاکیزه و طیب باشد، میوه آن هم پاکیزه و طاهر است؛ امّا اگر آن آب آلوده باشد، ثمره تلخ و میوه تلخ در پی خواهد داشت.» از این­رو باید باور­ها را تقویّت کرد. حال اگر سبک زندگی متأثر از باورها و ارزش­هاست، چرا افرادی که باور و ارزش یکسان دارند، سبک زندگی­شان متفاوت است؟

در پاسخ باید گفت که اولاُ: ممکن است عمق و کیفیت باور­های افراد متفاوت باشد، در ثانی؛ باور­ها و ارزش­ها کلیات و اصول حاکم بر سبک زندگی را مشخص می­کنند و در جزئیات دخالتی نمی­کنند. به تعبیر دیگر، تنوع غرائز و سلائق را نباید نادیده گرفت. تنوع سلائق محوریتی در اندیشه اهل­بیت علیهم­السلام ندارد، یعنی ما در سامان­دهی زندگی­مان، نمی­توانیم محوریت را به غرائز و سلایق بدهیم و حق نداریم سلائق و غرائز را نابود کنیم. علاوه بر این غرائز هم در یک سطح نیستند، از این­رو اگر کسی به عنوان نمونه تنوع رنگ لباس را دوست دارد با اسلام منافات ندارد، البته با شرایط که مثلا لباس شهرت نباشد. ثالثا: مقتضیات زمانی و محیطی در چگونگی عینیت یافتن باور­ها در زندگی نقش دارد. نمونه بارزش تفاوت زندگی ائمه علیهم­ السلام است. ( برگرفته از سخنان حجت الاسلام شریفی).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
نشست علمی

نشست علمی

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS