اعتياد اينترنتي و پيامدهاي آن بر ابعاد مختلف تربيت

اعتياد اينترنتي و پيامدهاي آن بر ابعاد مختلف تربيت

نویسندگان: رحيم دهقان* و ولي الله نصيري**

يكي از آسيب‌‌هاي جدي استفاده بي‌‌رويه از اينترنت، «اعتياد اينترنتي» است كه امروزه مي‌‌توان آن را تهديدي براي تربيت جوانان، نوجوانان و حتّي كودكان دانست. اين مسئله علاوه بر اينكه آسيب‌‌هايي چون نگراني و بي‌‌حوصلگي، اختلالات عاطفي، افسردگي، بدخلقي و از هم گسيختگي روابط خانوادگي و اجتماعي را به دنبال دارد، پيامدهاي ناگواري، همچون ضعف باورهاي ديني، گرايش به پورنوگرافي و مسائل جنسي، ايجاد روابط ناسالم اجتماعي، كاهش تأثيرپذيري اطفال از والدين، افزايش كجروي‌‌ها و انحرافات اجتماعي، دوست‌‌يابي‌‌هاي خطرناك اينترنتي و مواردي از اين قبيل را نيز در پي خواهد داشت. پژوهش حاضر تلاش خواهد نمود تا پيامدهاي اعتياد به اينترنت را در سه بُعد عمدۀ تربيت ديني، اخلاقي و اجتماعي با روشي تحليلي مورد بررسي قرار دهد.

واژگان كليدي: اعتياد اينترنتي؛ تربيت ديني؛ تربيت اخلاقي؛ تربيت جنسي؛ فضاي مجازي.

 

-------------------------------------

* . دانشجوي دكتري دين­پژوهي. R.dehghan@urd.ac.ir

** . دانشجوي دكتري دين­پژوهي دانشگاه اديان و مذاهب قم.



Internet addiction and its consequences on the different educational aspects

Rahim Dehqan*

Waliullah Nasiri**

 

“Internet addiction” is a serious damage caused by excessive use of internet. Today it may be considered as a threat for the education of the youth, teenagers, and even children. In addition to different damages caused by this matter including stress and lack of patience, affection disorders, anxiety, bad temper, and disruption of family and social relations it has many unpleasant consequences like weakening of religious beliefs, inclination to pornography and sexual matters, creating unhealthy social relations, lowering the influence of parents on children, increasing social deviations, seeking dangerous friends on internet, and so on. The present research, using an analytical method, attempts to study the consequences of internet addiction in three major religious education, moral and social dimensions.

Keywords: Internet addiction, religious education, moral education, sexual education, cyberspace.

 

----------------------------------------

* .PhD student of religious study, R.dehghan@urd.ac.ir       

** . PhD student of religious study, University of religions and denominations in Qom

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
نشست علمی

نشست علمی

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS