آداب قرائت قرآن

آداب قرائت قرآن

 قال الصادق (علیه السلام): من قرأ القرآنَ و لم‌یخضع للَّه و لم‌یرقّ قلبُه و لم‌ینشئ حزناً و وجلاً فی سرّه، فقد استهان بِعِظَمِ شأن اللَّه تعالی و خَسِر خُسراناً مبیناً. فقارِئُ القرآن یحتاج الی ثلاثة اشیاء: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالٍ؛ فاذا خَشَع للَّه قلبُه فَرّ منه الشیطانُ الرجیمُ. قال اللَّه تعالی: فاذا قَرأتَ القرآنَ فاستعذ باللَّه من الشیطانِ الرجیم؛ و اذا تَفَرَّغ نفسُه من الاسباب تَجَرَّد قلبُه للقراءة فلایعترضه عارض فیحرمه برکة نور القرآن و فوائده و اذا اتّخذ مجلساً خالیاً و اعتزل عن الخلق بعد ان اتی بالخصلتین [الاولیین]: خضوع القلب و فراغ البدن، استأنس روحُه و سرُّه باللَّه - عزّوجلّ – و وجد حلاوَةَ مُخاطَبات اللَّه تعالی عِبادَه الصّالحین و عَلِم لُطفَه بهم و مقام اختصاصه لهم بفنون کراماته و بدائع اشاراته. فاذا شرب کأساً من هذا المشرب لایختار علی ذلک الحال حالاً و علی ذلک الوقت وقتاً، بل یؤثره علی کلّ طاعة و عبادة، لانّ فیه المناجاة مع الرّبّ بلاواسطة. فانظر کیف تَقرأ کتابَ ربّک و منشورَ وِلایتک و کیف تُجیب اوامِرَه و [تجتنب] نواهِیَه و کیف تَمتَثِلُ حدودَه فانّه کتاب عزیز لایأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید. فَرتّله ترتیلاً، و قِف عند وعده و وعیده و تَفَکّر فی امثاله و مواعظه و احذَر اَن تقع من اقامتک حروفَه فی اضاعة حدوده.

 امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که قرآن‌خواندن او با خضوع همراه نباشد و قلبش را رقّت فرانگیرد و در سینه‌اش حزن و ترس وارد نشود، عظمت خدای متعالی را ناچیز شمرده و به خسرانی آشکار دچار شده است؛ پس قاری قرآن به سه چیز نیازمند است:‌

  1. قلبی خاشع؛
  2. بدنی فارغ از تعلّقات دنیوی؛
  3. جایی خالی.

پس چون قلبش در برابر خدای تعالی خاشع شود، شیطان رجیم از او خواهد گریخت. خداوند تعالی می‌فرماید: پس چون قرآن می‌خوانی، از شیطان رانده‌شده به خداوند پناه جوی. پس هنگامی‌که قاری قرآن، نفس خویش را فارغ سازد، قلبش برای قرائت قرآن فارغ یابد و در این هنگام چیزی نمی‌تواند او را از برکت و فواید قرآن محروم کند و پس از خضوع قلب و فراغ بدن اگر کنج خلوت اختیار کند و از خلق دوری جوید، در این هنگام روح و باطنش با خدای عزّوجلّ انس می‌گیرید و شیرینی سخنان خداوند تعالی با بندگان صالحش را درمی‌یابد و مقامی را که به فنون کرامات و بدایع اشاراتش به آن‌ها اختصاص داده، در خواهد یافت. پس هنگامی‌که پیمانه‌ای از این شراب بنوشد، دیگر هیچ حالی و هیچ وقتی را بر آن ترجیح ندهد؛ بلکه آن را بر هر طاعت و عبادتی رجحان می‌دهد؛ زیرا در این مقام، بدون واسطه با پروردگار خویش راز و نیاز می‌کند؛ پس [با این همه فضائل] ای قاری کتاب خدا! بنگر که چگونه کتاب پروردگار و عهد ولایتت را می‌خوانی و چگونه بر اوامر او گردن می‌نهی و از نواهی‌اش اجتناب می‌ورزی و چگونه حدودش را پاس می‌داری؛ چرا که قرآن کتابی عزیز و نفوذناپذیر است که باطل هرگز به آن راه ندارد و از سوی [خدای] حکیم حمید نازل‌ شده است؛ پس آن را به‌ترتیل بخوان و در وعده پاداش و وعید کیفرش توقف [و درنگ] کن و در اَمثال و مواعظش بیندیش و بپرهیز از اینکه حروفش را ادا نمایی [اما] حدودش را ضایع کنی.

برگرفته از مصباح الشریعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.
پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
Powered by TayaCMS