نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

✍️محمد باغچقی (عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم)

پیش تر گفته شد که بیانیه تاسف بار مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، توسط برخی دیگر از غربگرایان نظیر مولوی عبدالحمید و ملک فهد نیز مطرح شده و لذا مسبوق به سابقه است. همچنین اشاره شد که امامین انقلاب به صورت بسیار جدی با چنین طرح های مخالف بوده و اینگونه بیانیه ها و طرح هایی را نوعی تن دادن به خواسته صهیونیست ها معرفی کرده اند.
در این یادداشت نیز باید گفت: یکی دیگر از طرح هایی که شباهت بسیاری با بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه داشته است، طرح صلحی است که در سال 2002 میلادی از سوی ملک عبدالله صادر شد.
در این طرح که با نام «طرح صلح اعراب با اسرائیل» ثبت گردید، چنین پیشنهاد شد: "به شرط عقب نشینی اسرائیلی ها تا مرزهای 4 ژوئن سال 1967 و حل مشکل پناهجویان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل متحد، روابط اسرائیل و جهان عرب و مسلمانان، عادی سازی شود". (خبرگزاری اسپوتنیک فارسی، رقص با شیطان، 10 ژوئن 2015م.)
فارغ از اینکه در این طرح، سخن از عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شده است، همچنین سران رژیم صهیونیستی بارها از طرح ملک عبدالله استقبال کرده اند. چنانکه ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل، ضمن نشان دادن انعطاف نسبت به طرح ملک عبدالله،  آن را نقشه راهی برای صلح  در منطقه خواند و بر آمادگی خویش در جهت اجرایی ساختن این طرح تاکید کرد. (پایگاه اطلاع رسانی شبکه الجزیره، أولمرت يبدي مرونة تجاه مبادرة السلام العربية، تاریخ انتشار: 24 آوریل 2007م.؛ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، المرت: براي پذيرش طرح صلح اعراب آماده‌ام باراك فاقد درك صحيح براي اداره‌ي امور است عمليات غزه حركتي روبه جلو براي آزادي شليط بود، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1387ش).
ناگفته پیداست که حمایت مسوولان رژیم صهیونیستی از طرح عبدالله بن عبدالعزیز حاکی از آن است که این طرح تا چه میزان، حامی منافع اسرائیل در منطقه می باشد. چنانکه شهیدسید حسن نصرالله (ره) نیز در سال 2007 میلادی، احیاء طرح مذکور را مایه نجات دولت ایهود اولمرت دانست. (خبرگزاری مهر عربی، نصر الله: تفعيل مبادرة السلام العربية إنقاذ لأولمرت بتشجيع أمريكي، تاریخ انتشار: 12 مه 2007م.)
به هر حال هرچه باشد، باید گفت بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در واقع ادامه همان سیاست منفعلانه و خفت باری است که برخی از خودباختگان و غربگرایان عربی آن را دنبال کرده اند. بدون تردید همانطور که گفته شد چنین طرح ها و بیانیه هایی نه تنها در تعارض با خطوط اسلام ناب است، بلکه خدمت کم نظیری به رژیم غاصب صهیونیستی نیز به حساب می آید.
امید است همانگونه که امام خمینی (ره)، محکوم کردن طرح صلح ملک فهد را واجب دانسته اند، در این برهه حساس نیز همه تریبون داران و اندیشمندان مسلمان، در قبال بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه، واکنش مناسبی اتخاذ نمایند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
سرمقاله

سرمقاله

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
Powered by TayaCMS