توصیه امام خمینی(ره) برای مواظبت از وقت نماز

توصیه امام خمینی(ره) برای مواظبت از وقت نماز

ای عزیز، تو نیز به قدر میسور و مقدار مقدور، این وقت مناجات را غنیمت شمار و به آداب قلبیّة آن قیام کن و به قلب خود بفهمان که مایة حیات ابدی اخروی و سرچشمة فضائل نفسانیّه و رأس المال کرامات غیر متناهیه، به مراودت و مؤانست با حق است و مناجات با او؛ خصوصاً نماز که معجون روحانی ساخته‌شدة با دست جمال و جلال حق است و از جمیع عبادات جامعتر و کاملتر است. پس، از اوقات آن حتّی الامکان محافظت کن و اوقات فضیلت آن را انتخاب کن که در آن نورانیّتی است که در دیگر اوقات نیست. و اشتغالات قلبیّة خود را در آن اوقات کم کن بلکه قطع کن و این حاصل شود به اینکه اوقات خود را موظّف و معیّن کنی و برای نماز، که متکفّل حیات ابدی تو است، وقتی خاصّ تعیین کنی که در آن وقت کارهای دیگری نداشته باشی و قلب را تعلّقاتی نباشد و نماز را با امور دیگر مزاحم قرار مده تا بتوانی قلب را راحت و حاضر کنی.

اکنون احادیث وارده در احوال معصومین(ع) را به قدر اقتضا ذکر می‌کنم تا آنکه به تدّبر در حالات آن بزرگواران بلکه تنّبهی حاصل آید و شاید عظمت موقف و اهمّیت و خطر مقام را قلب اداراک کند و از خواب غفلت برخیزد.

از بعضی از زن‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که رسول خدا(ص) با ما صحبت می‌کرد و ما [نیز] با  او صحبت می‌کردیم. چون وقت نماز حاضر می‌شد، گویی او ما را نمی‌شناخت و ما او را نمی‌شناختیم، برای اشتغالی که به خدا پیدا می‌کرد از هر چیز.[1] و از حضرت امیر صلوات الله علیه روایت شده که چون وقت نماز می‌شد، به خود می‌پیچید و متزلزل می‌شد. وقتی عرض کردند به آن حضرت که این چه حالی است تو را یا امیرالمؤمنین، می‌فرمود: «آمد وقت امانتی که خدای تعالی عرضه داشت آن را بر آسمانها و زمینها و ابا کردند از حمل آن و ترسیدند از آن.»[2] و سیّد بن طاوس [قدّس سرّه] در فلاح السّائل نقل فرموده که حضرت امام‌حسین(ع) وقتی وضو می‌گرفت رنگش تغییر می‌کرد و مفاصلش می‌لرزید.

وقتی سببش را از آن حضرت پرسیدند فرمود: «سزاوار است برای کسی که وقوف کرد بین دو دست صاحب عرض این که رنگش زرد شود و مفاصلش بلرزد.»[3] و از حضرت امام‌حسن(ع) همین طور منقول است.[4] و از حضرت امام‌سجاد(ع) روایت شده که وقتی وقت وضو می‌شد، رنگش زرد می‌شد. گفته شد این چه حالی است که عارض شما می‌شود وقت وضو، می‌فرمود: «نمی‌دانید بین دو دست کی ایستاده‌ام؟.»[5]

ما نیز اگر قدری تفکّر کنیم و به قلب محجوب مهجور خود بفهمانیم که اوقات صلوات اوقات حضور در بارگاه قدس حضرت ذی الجلال است، اوقاتی است که حق‌تعالی که مالک الملوک و عظیم مطلق است بندة ضعیف ناچیز را به مناجات خود دعوت فرموده و دار الکرامة خود اذن دخول داده تا فوز به سعادت‌های ابدی و سرور و بهجتهای دائمی پیدا کند. از دخول وقت صلوة به مقدار معرفت خود بهجت و سرور داشتیم.

پی‌نوشت‌ها

[1]. مستدرک الوسائل، کتاب الصلوة، ابواب افعال الصلوة، باب 2، حدیث 17.

[2]. همان، حدیث 5 و 14.

[3]. سید بن طاووس (ره) در فلاح السائل به نقل از کتاب اللؤلؤیّات در احوالات امام حسن بن علی، علیهما السلام، آورده است.

[4]. بحار الانوار، ج 77، ص 346، «کتاب الطهارة»، «ابواب الوضوء»، باب 34، حدیث 34، از فلاح السائل.

[5]. مستدرک الوسائل، «کتاب الصّلوة»، «ابواب افعال الصّلوة»، بابا2، حدیث 35.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
Powered by TayaCMS