فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

پرسش:

فرزندانی را که به تکلیف رسیده‌اند چگونه برای نماز صبح بیدار کنیم؟

پاسخ:

پیش از هر چیز خواب آنان باید طبق برنامه باشد کودکان و نوجوانانی که شب‌ها دیر می‌خوابند صبح‌ها به‌سختی بیدار می‌شوند؛ یکی از عوامل مهم دیر خوابیدن آنان، خواب زیاد روز (بعدازظهر) است.

رژیم غذایی نیز می‌تواند در سستی و رخوت و سخت بیدار شدن آنها مؤثر باشد.

هنگامی‌که صبح‌ها می‌خواهید فرزند خود را بیدار کنید به مرحله گذر توجه داشته باشید؛ بدین معنا که حدود 15 دقیقه قبل از موعد و در سه مرحله او را بیدار کنید. مرحله اول وقتی خودتان بیدار می‌شوید؛ مرحله دوم پس از وضو و آماده شدن برای نماز و مرحله سوم پس از نماز. بیدار شدن نوجوان به شکل تدریجی برای او راحت‌تر است. برای نظارت غیرمستقیم بر اقامه نماز فرزند دقایقی پس از نماز خود به تعقیبات نماز یا تلاوت قرآن بپردازید.

زمان بیداری فرزند را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتواند پس از نماز ساعتی را استراحت کند، امید به استراحت پس از نماز عاملی برای بیدار شدن او است. وقتی او را بیدار می‌کنید از راه دور فریاد نزنید در کنار بسترش قرار گیرید و با سخن نرم، همراه با مهربانی و عطوفت و ناز و نوازش او را به‌آرامی تکان دهید تا بیدار شود. برخی کودکان و نوجوانان از ماساژ عضلات پشت و گردن به‌وسیله والدین آرامش می‌یابند و لذت می‌برند و این عمل زمینه بیدار شدن بدون تنش آنان را فراهم می‌سازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
Powered by TayaCMS