معرفی کتاب ارتباط با خداوند در خانواده

معرفی کتاب ارتباط با خداوند در خانواده

نویسنده کتاب ارتباط با خدا، اسدالله طوسی است؛ این کتاب به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد. این کتاب شامل چهار فصل با عناوین، فصل اول، کلیات؛ فصل دوم، توکل؛ فصل سوم، رضا به قضا و قدر الهی؛ فصل چهارم، شکر و سپاسگذاری است. این کتاب، نخستین مجلد از مجموعه‌ای است با نام سیره تربیتی-اخلاقی پیامبر و اهل‌بیت در خانواده که انشا الله با عنایت حق‌تعالی و توجهات حضرت ولی‌عصر به تدریج آماده خواهد شد. هدف آن مطالعه، استخراج و معرفی سیره آن بزرگواران در برخورد با اعضای خانواده محترمشان در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی است.

خانواده نخستین، مهم‌ترین و مقدس‌ترین اجتماع انسانی است که سلامت یا آشفتگی افراد و اجتماعات انسانی به آن بسیار وابسته است. زن و شوهر در خانواده نقشی محوری دارند و نوع روابط آنها، در کیفیت شکل‌گیری این نهاد و نیز شاکله دیگر اعضا دخیل است. شریعت مقدس اسلام برای خانواده جایگاهی والا قائل است و لازم دانسته است تا قدم‌های اولیه تشکیل آن بسیار دقیق و محکم برداشته شـود و از همـین روی، حتـی برای ظـریف‌تـرین ارتباطات خانوادگی توصیه‌هایی اخلاقی و گاه الزامی دارد.

 این کتاب بر آن است تا با بهره‌گیری از منابع دینی، به‌ویژه سیره رسول خدا (ص) و اهل‌بیت (ع)، به سه موضوع تربیتی و اخلاقی توکل به خداوند، رضا به قضا و قدر الهی و شکر و سپاس گزاری در خانواده بپردازد.

در معرفی این کتاب آمده است: «نویسنده در آغاز، درباره جایگاه و منزلت توحید، نفی کفر و شرک و خرافه‎پرستی سخن گفته و سپس مخاطبان را با مفاهیم تربیت، سنت و سیره و حجیت و اعتبار سیره آشنا می‎سازد. وی اهداف تعلیم و تربیت در اسلام را تعریف کرده و در فصل بعد، به تبیین معنا و مفهوم توکل و اهمیت و آثار آن در زندگی پرداخته و این نکته را یادآور می‎شود که عنصر توکل، انسان را در برخورد با مسائل و مشکلات، مقاوم و نیرومند می‌سازد. رضا به قضا و قدر الهی و جایگاه رضا در سیر و سلوک، رضای الهی در تصمیم‎های مهم خانوادگی و دیگر جنبه‎های زندگی، شکر و سپاس‌گزاری و اقسام و مراتب شکر، مباحث مفصل دیگری هستند که مؤلف با ذکر جزئیات به مطالعه و بررسی آن‎ها پرداخته و در همه امور زندگی فردی و اجتماعی، کارآمدی سیره ائمه و روش مؤثر آن‎ها را در برخورد با حوادث و مصائب و مشکلات، به مخاطبان آموزش می‎دهد».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
Powered by TayaCMS