معانی و اهمیت «دعا»، «ذکر» و «ورد»

معانی و اهمیت «دعا»، «ذکر» و «ورد»

معانی و اهمیت «دعا» ، «ذکر» و «ورد»

دست‌خط مرحوم آقا موسى زرآبادى را كه علامه محمدرضا حكيمى در كتاب «مكتب تفكيك» آورده‌اند، به این شرح است.

«بدان‌كه دعا به چيزى مى‌گويند كه در آن طلب و درخواستى باشد. مثل اللهم ‌صل ‌على ‌محمد ‌و ‌آل‌محمد؛ در این دعا از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه بر محمد و آل‌محمد درود، رحمت و بركت فرستد. ذكر به چيزى مى‌گويند كه در آن طلب و درخواستى نباشد، بلکه فقط حمد، ثنا و تسبيح خداى متعال باشد. مثل سبحان الله و الحمدلله و لااله‌الاالله و الله اكبر. ورد، چنانكه نقل شده به چيزى مى‌گويند كه انسان بسيار بگويد و با آن انس بگيرد، هر دعايى و ذكرى كه باشد.

سپس بدانكه بنابر آنچه رسول خدا صلی الله و علیه و آله در جواب پرسش حضرت على علیه السلام که درباره افضل اعمال بود، فرموند: افضل اعمال، پرهيز از حرام‌هاى خدايى است - هرچه در دين حرام شده است، از كردار و رفتار و گفتار - و افضل عبادت‌ها سخت‌ترين و دشوارترين آنها است. ممكن است بگوييم اخلاص در نيت اين چنين است، پس بايد در اين باره كوشش بيشترى كرد. بعد از نيت خالص، افضل عبادت‌ها نماز است و روزه و پرداخت زكات و انجام‌دادن فريضه حج و جهاد در راه خدا و امر به معروف و نهى از منكر و قبول ولايت پيامبر اكرم صلی الله و علیه و آله و خاندان او. اما ولايت كامل‌ترين و تمام‌ترين همه‌ی آنها است كه كامل‌شدن و تماميت يافتن آنها نيز به آن است.

از ميان دعاها افضل از همه «صلوات» است، سپس دعاى كميل و دعاى سحر و دعاى افتتاح و دعاى سمات. از ميان ذكرها افضل از همه، خواندن قرآن است و تسبيحات اربعه و تسبيحى كه در صحيفه سجاديه و در دعاى دوم، و ظاهراً سوم و چهارم آمده است و امثال آنها مانند: ذكر ركوع و ذكر سجده و كلمات فرج و زيارت‌ها به‌ويژه زيارت عاشورا و سجده مطلقا (يعنى در همه احوال به‌ويژه سجده طولانى كه در روايات بسيار تأكيد شده است، در نماز و بعد از نماز و در سحرها و بين‌ دو طلوع و اوقات و احوال ديگر و با ذكرهاى خاص يا هر ذكرى كه بداند و اگر بشود بر روى خاك تميز يا تربت حسينى باشد) و ذكر تشهد (شهادتين، با توجه به معناى آنها و خالى‌ساختن دل از هر چیز ديگر) و سلام‌هاى نماز.

و از سوره‌هاى قرآن، از همه افضل سوره يس است و سوره تبارك، سوره طه، سوره نور، سوره توحيد، سوره فلق، سوره ناس و سوره قدر و از ميان آيات قرآن، آيه آمن الرسول ... و آيه الكرسى و آيه قل اللّهم مالك الملك و آيه سلام قولاً من ربّ رحيم و آيات آخر سوره حشر و اياك نعبد و اياك نستعين و سبحان ربك رب العزة عما يصفون و سلام على المرسلين و الحمدلله ربّ العالمين و سوره فاتحه».

در بالاى صفحه بيتى از قصيده سلمان ساوجى آمده است:

 چيزى كه خلاص تو در آن است خلوص است              باقى همه اجزاى تو قيدند و حبايل

مطلع قصيده اينست:

رفتند رفيقان و رسيدند به منزل                        در خواب غرورى تو هنوز ايدل غافل

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
قانون جذب

قانون جذب

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...
Powered by TayaCMS