معرفی کتاب سیمای پیامبران در صحیحین

معرفی کتاب سیمای پیامبران در صحیحین

نویسنده کتاب سیمای پیامبران در صحیحین، محمد سبحانی موسوی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

دشمنان ادیان ابراهیمی بارها سعی کرده‌اند با مخدوش کردن شخصیت پیامبران الهی(ع) و زیر سؤال بردن آن انوار الهی به نیات دین ستیزانه خویش دست یابند که از اقدامات گسترده آنان خصوصا در آغاز قرن هجدهم میلادی طرح اتهامات زننده با استفاده از متون کتب مقدس ادیان بوده است. سخنرانیها، کتاب‌ها و کاریکاتورهای متعددی با استفاده از این منابع برای تخریب پیامبران برگزار و منتشر شد و متأسفانه برخی منابع دینی به دلیل داشتن برخی مشکلات بهانه خوبی برای این گونه افراد شده است. کتاب صحیحین از این کتاب‌هاست که با نقل احادیث باورناپذیر در آن، جایگاه انبیا الهی تضعیف شده است.

صحیحین به دو کتاب مشهور حدیثی اهل سنت، صحیح بخاری و صحیح مسلم گفته می‌شود. این دو کتاب از نظر اهل سنت تالی تلو قرآن و معتبر‌ترین کتاب حدیثی به‌شمار می‌روند و در کنار چهار کتاب دیگر، به صحاح سته؛ یعنی کتاب‌های صحیح ششگانه معروف هستند. به این دلیل، بررسی و تحلیل مفاد حدیثی این دو کتاب، بسیار ضروری است؛ از‌این‌رو پژوهشکده نیز با توجه به این مسئله مهم، به عتبارسنجی سندی و محتوایی این دو اثر درباره پیامبران الهی پرداخته است.

 

 در مقدمه آمده با توجه به مطالب یاد شده و اهمیت این پژوهش، نوشته حاضر درصدد «پاک کردن سیمای پیامبران و به ویژه رسول اکرم علی از مطاعن و تهمت‌های ناروا، در صحیحین و گرفتن بهانه از دشمنان اسلام، در حمله به معارف مسلمین (با توجه به بعضی از روایات صحیحین)» است و از بخش‌های زیر سامان یافته است.

بخش اول: کلیات؛

بخش دوم) سیمای پیامبران اولوالعزم در صحيحين: «فصل اول) خطای حضرت نوح (ع) ، فصل دوم) حضرت ابراهیم(ع) فصل سوم) حضرت موسی (ع)، فصل چهارم) حضرت عیسی (ع) ، فصل پنجم) حضرت محمد (ص)

بخش سوم) سیمای پیامبران غیر اولوالعزم در صحيحين: (فصل اول) حضرت آدم (ع)؛ فصل دوم) حضرت ایوب (ع) فصل سوم) حضرت سلیمان (ع)

تذکر چند نکته:

١- هدف از نوشتار حاضر، طرح مباحث علمی و بررسی احادیث دو کتاب حدیثی صحیح بخاری و صحیح مسلم، درباره پیامبران است.

۲- بعد از بیان احادیث دو کتاب صحیح بخاری و مسلم درباره پیامبران مطالب این دو کتاب، از نظر سند و محتوا نقد و بررسی شده است که در قسمت نقد و بررسی سندی، با استفاده از کتب معتبر رجالی اهل سنت، با حذف مکررات، بیش از ۲۶۰ رجال از سلسله رجال صحیحین بررسی شده‌اند که بسیاری از این افراد، تضعیف و بعضی‌ها هم به مدلس، مخصوصا  تدلیس السویه متهم و بعضی دیگر نیز زندیق معرفی شده اند. لازم به یادآوری است که بعضی از رجال فوق، در موارد مختلفی مورد بحث واقع شده‌اند که از بررسی مجدد آنها خود داری شده است. از نقد و بررسی محتوایی احادیث نیز مشخص شد که آنها در مواردی با آموزه‌های قرآنی و عقل مخالف و برخی نیز با دیگر کتب حدیثی اهل سنت در بعضی موارد با خود صحیحین نیز در تضاد هستند.حتی افزون بر این، بعضی از این احادیث با مطالب تورات و إنجيل موافق بوده، از عهد پذیرفته‌اند.

٣. در بعضی از مباحث، احادیث متشابه ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند که به خاطر طولانی شدن بحث به ترجمه حدیث اول اکتفا شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...

پر بازدیدترین ها

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
Powered by TayaCMS