معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

نویسنده کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) محمد داودی است. این کتاب شامل چهار بخش تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، روش‌های تربیتی، تکمله است. اين اثر، دومين جلد از طرح پژوهشي سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام است كه منبع درسي دانشجويان رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی تربيتي در دوره كارشناسي به شمار می‌رود. در اين پژوهش، راه و رسم رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام در تربيت اعتقادي و عبادي، در چهار بخش آمده است. بخش اول، با توجه به چگونگي تربيت اعتقادي در سيره پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام، روش آشنا كردن متربيان با خداوند، نبوت حضرت محمد صلی‌الله عليه و آله، امامت و جانشينان آن حضرت، معاد و چگونگي ايجاد نگرش مثبت و ايمان قلبي به اين امور در سيره معصومان علیهم‌السلام بررسي شده است. در بخش دوم، به تربيت عبادي در سيره معصومان علیهم‌السلام، چگونگي آموزش نماز، روزه، تلاوت قرآن، دعا و راز و نياز با خداوند و شیوه‌های پاي بند كردن متربيان به اين عبادات مي پردازد. در بخش سوم، روش‌های تربيتي در سيره معصومان علیهم‌السلام از جمله: ترغيب، ترهيب، موعظه، ارشاد، راهنمايي، تذكر و امر و نهي بررسي شده است. در بخش چهارم نيز نقش و كاركرد رفق و مدارا در تربيت ديني، بررسي و نقش والدين و آداب‌ورسوم فرهنگي در تربيت ديني در سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام تبيين شده است. يادآوري می‌شود اين اثر نيز در پنجمين دوره كنگره دین‌پژوهان كشور (1382) برگزیده‌شده است. بی‌شک، عظمت پيامبر گرامي اسلام، محمد مصطفي صلی‌الله عليه و آله كه هم عشق و علاقه گروندگان و هم اعجاب و تحسين بيگانگان را برانگيخته همچنان جاودانه خواهد ماند و كاروان بشريت را به سرمنزل رشد و هدايت خواهد رساند. او در لباس خاكيان درآمد تا مبعوث شود و اخلاق كريمه را به اوج برساند.

فراتر از گفتار، كردار رسول خدا صلي الله عليه و آله همچون جامي جهان‌نما، جلوه‌گر و بازتاب‌دهنده شعاع نيرومند انسانيت متعالي و کرامت‌های الهي بود. زنگ رويدادهايي كه هم‌زمان با ميلاد نبي مكرم اسلام رخ داد، گوش عرب و عجم را نواخت و آنان را براي استفاده از نعمت وجود آخرين حامل وحي الهي، بيدار ساخت. پس از قرآن، سخن و سيره او نه‌تنها براي مسلمانان كه براي همه انسان‌ها، محك و ميزاني شد براي سنجش انسانيت. پس قدر و قيمت هر مسلماني، به‌اندازه تخلّق به اخلاق نبي و بر اساس مقدار پيروي از سيره نبوي مورد ارزيابي قرار می‌گیرد. به همين دليل، جمع مشتاقان، گرد شمع وجود حضرتش، همواره مراقب سخنان و احوال و اشارات او بودند و از ثبت و نقل هيچ نکته‌ای فروگذار نمی‌کردند. به بركت عشق و علاقه‌ای كه آنان به پيامبر داشتند و اهتمامي كه در ثبت و نقل اين امور می‌ورزیدند، امروزه اطلاعات قابل‌توجه و شفافي از رويدادهاي زندگي ايشان وجود دارد. بدين ترتيب، سیره‌نویسی و نگارش شرح‌حال پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله، بخش بزرگي از فعاليت علمي دانشمندان ديني را به خود اختصاص داده است كه اين روند هنوز هم با نگرش‌های سنتي و مدرن ادامه دارد. انبوهي منابع و آثار باارزش و پرمحتوا در اين زمينه بيانگر اقبال جدي پژوهشگران و نويسندگان مسلمان به اين مهم است. 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...

پر بازدیدترین ها

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
Powered by TayaCMS