نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

✍️محمد باغچقی (عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم)

پیش تر گفته شد که بیانیه تاسف بار مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، توسط برخی دیگر از غربگرایان نظیر مولوی عبدالحمید و ملک فهد نیز مطرح شده و لذا مسبوق به سابقه است. همچنین اشاره شد که امامین انقلاب به صورت بسیار جدی با چنین طرح های مخالف بوده و اینگونه بیانیه ها و طرح هایی را نوعی تن دادن به خواسته صهیونیست ها معرفی کرده اند.
در این یادداشت نیز باید گفت: یکی دیگر از طرح هایی که شباهت بسیاری با بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه داشته است، طرح صلحی است که در سال 2002 میلادی از سوی ملک عبدالله صادر شد.
در این طرح که با نام «طرح صلح اعراب با اسرائیل» ثبت گردید، چنین پیشنهاد شد: "به شرط عقب نشینی اسرائیلی ها تا مرزهای 4 ژوئن سال 1967 و حل مشکل پناهجویان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل متحد، روابط اسرائیل و جهان عرب و مسلمانان، عادی سازی شود". (خبرگزاری اسپوتنیک فارسی، رقص با شیطان، 10 ژوئن 2015م.)
فارغ از اینکه در این طرح، سخن از عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شده است، همچنین سران رژیم صهیونیستی بارها از طرح ملک عبدالله استقبال کرده اند. چنانکه ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل، ضمن نشان دادن انعطاف نسبت به طرح ملک عبدالله،  آن را نقشه راهی برای صلح  در منطقه خواند و بر آمادگی خویش در جهت اجرایی ساختن این طرح تاکید کرد. (پایگاه اطلاع رسانی شبکه الجزیره، أولمرت يبدي مرونة تجاه مبادرة السلام العربية، تاریخ انتشار: 24 آوریل 2007م.؛ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، المرت: براي پذيرش طرح صلح اعراب آماده‌ام باراك فاقد درك صحيح براي اداره‌ي امور است عمليات غزه حركتي روبه جلو براي آزادي شليط بود، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1387ش).
ناگفته پیداست که حمایت مسوولان رژیم صهیونیستی از طرح عبدالله بن عبدالعزیز حاکی از آن است که این طرح تا چه میزان، حامی منافع اسرائیل در منطقه می باشد. چنانکه شهیدسید حسن نصرالله (ره) نیز در سال 2007 میلادی، احیاء طرح مذکور را مایه نجات دولت ایهود اولمرت دانست. (خبرگزاری مهر عربی، نصر الله: تفعيل مبادرة السلام العربية إنقاذ لأولمرت بتشجيع أمريكي، تاریخ انتشار: 12 مه 2007م.)
به هر حال هرچه باشد، باید گفت بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در واقع ادامه همان سیاست منفعلانه و خفت باری است که برخی از خودباختگان و غربگرایان عربی آن را دنبال کرده اند. بدون تردید همانطور که گفته شد چنین طرح ها و بیانیه هایی نه تنها در تعارض با خطوط اسلام ناب است، بلکه خدمت کم نظیری به رژیم غاصب صهیونیستی نیز به حساب می آید.
امید است همانگونه که امام خمینی (ره)، محکوم کردن طرح صلح ملک فهد را واجب دانسته اند، در این برهه حساس نیز همه تریبون داران و اندیشمندان مسلمان، در قبال بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه، واکنش مناسبی اتخاذ نمایند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS