معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

نویسنده کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت مصطفی عباسی مقدم است. این کتاب توسط انتشار سازمان تبلیغات اسلامی منتشرشده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه اسوه‌ها در تبلیغ اسلامی است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفته و مباحث آن در پانزده فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل اول، به بررسی واژه‌ها و مفاهیم تحقیق می‌پردازد. فصل دوم با عنوان  امکان تربیت» پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت، به ریشه‌های اختلاف‌نظر پیرامون امکان تربیت و نیز طرح دیدگاه‌های عمده در این زمینه می‌پردازد. در ادامه این فصل، دیدگاه اسلامی با توجه به ریشه‌ها و مبانی عقیدتی آن موردبررسی قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این فصل نشان می‌دهد که انسان قابلیت تربیت و تغییر و اصلاح را دارد، موجودی است که در شرایطی ویژه و در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر از لحاظ روان‌شناختی تا حدود زیادی تحت تأثیر محرک‌های بیرونی است. فصل سوم، اختصاص به الگوپذیری و تقلید در انسان د ارد. در این فصل، سعی می‌شود از طریق مبحث تربیت‌پذیری، دو مقوله الگوپذیری و تقلید موردبحث قرار گیرد. مسئله قهرمان جویی در انسان، در فصل چهارم موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا انسان‌ها برای تحقق بخشیدن به ویژگی کمال‌گرایی خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌نمایند. یکی از این ابزارها، الگوها و قهرمانانی هستند که مراحلی از طریق کمال و رشد را پیموده باشند. فصل پنجم، اهمیت الگوهارادرتربیت مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به میزان سنجش رفتار و خطر عدم به‌کارگیری الگوها، هدایت و راهیابی از طریق الگوها، سنجش نارسائی‌ها به کمک الگوها و ... اشاره می‌شود. روش الگویی در میان روش‌های تربیت عنوان فصل ششم است که به اهمیتت روش در تربیت و بخصوص در تربیت اسلامی، ویژگی‌های تربیت اسلامی و نیز روش‌های تربیت می‌پردازد. فصل هفتم، رابطه تبلیغ و تربیت و فصل هشتم، ارائه اسوه‌ها در میان شیوه‌های تبلیغ را بیان می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای روش الگویی در تبلیغ مبحث فصل نهم است. در فصل‌های دهم تا چهارم، شرایط و ویژگی‌های اسوه‌ها، دامنه بحث در زمینه اسوه‌ها و الگوها، رابطه الگو و الگوپذیری، سیمای اسوه هادر آینه قرآن و سنت و جامعه الگوی اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. نهایتاً  در فصل پانزدهم خلأ روانی جهان امروز بیان می‌شود. فراهم نمودن زمینه‌های رشد دانش آموزان در مسائل اجتماعی، اخلاقی و هنری، تشویق از راه‌های گوناگون به‌ویژه از طریق اعطای جوایز و برخی مسؤولیت‌ها، گسترش طرح شاغلان نمونه، تدوین کتب مختلف پیرامون زندگانی اسوه‌های بشریت، تهیه فیلم‌های متعدد درباره زندگی، افکار و آرمان‌های انسان‌های بزرگ و قهرمانان و ... از جمله پیشنهادهای تحقیق در زمینه مورد بحث است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS