معرفی کتاب براهین اثبات وجود خدا

معرفی کتاب براهین اثبات وجود خدا

کتاب براهین اثبات وجود خدا توسط محمد حسین فاریاب، سید علی هاشمی، سید احمد حسینی نوشته شده است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

 این کتاب مشتمل بر 9 فصل است که هر فصل اختصاص  به یک برهان دارد که به ترتیب این براهین عبارتند از:  برهان نظم،  فطرت، تجربه دینی، امکان و وجوب، برهان صدیقین، وجودی، حدوث، حرکت، اخلاقی.

در مقدمه این کتاب آمده است که:  کندوکاو درباره آفریننده جهان - که در زبان فارسی او را خدا می‌خوانیم - همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری بشر بوده است. برخی وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از استدلال شمرده‌اند، گروهی وجود او را اثبات‌ناپذیر پنداشته‌اند و دسته سوم برای اثبات هستی وی، به دلیل یا ادله‌ای تمسک جسته‌اند. در این نوشتار ضمن تبیین رایج‌ترین برهان‌‌های اثبات وجود خداوند، اشکالات طرح شده نیز بررسی می‌شوند. در آغاز خواننده را به چند نکته توجه می‌دهیم. همان‌گونه که اشاره شد، گروهی از اندیشمندان شرقی و غربی، وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از استدلال می‌شمارند؛ چنان که علامه طباطبایی در تعليقات خود بر اسفار، پس از ارائه تقریری از برهان صدیقین می‌گوید: «من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروری عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة». بدیهی بودن وجود خدا خواه به علم حصولی مستند شود و خواه به علم حضوری -چنانکه است. به معنای نادرستی یا بیهودکی استدلال بر وجود عقلی می‌تواند غافلان را هوشیار و نادرستی دیدگاه ‌اشکار سازد. گفتنی است که برخی از اندیشمندان مسیحی بی‌نیازی از اثبات را با بدیهی بودن ملازم نمی‌دانند و بر این باورند که وجود خدا بی نیاز از اثبات در  عین حال، غیر بدیهی است. شمار ادله‌ای که برای اثبات وجود خدا اقامه شده و در این نوشتار آمده است با در نظر گرفتن تقریر‌های گوناگونشان به ده‌ها فقره می‌رسد. برخی از این ادله را باید به کلی بی‌اعتبار دانست آنها از اعتباری نسبی برخوردارند و دسته سوم کامل و عاری از عیب به نظر می‌آید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS