معرفی نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا

معرفی نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا

نویسنده کتاب نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا، حمزه شريفي دوست است. این کتاب توسط موسسه فرهنگي بهداشت معنوي – عصر آگاهي منتشر شده است.عناوین این کتاب شامل تاریحچه، یوگا در ایران، ماهیت یوگا و مراحل آن، اصطلاحات و مبانی یوگا( کندالینی، چاکراها و نادی‌ها).تامل و نقد. در تاریخچه این کتاب آمده است: يوگا يا به عبارت فارسي «جوک» که از طرفي به عنوان ورزش و از طرفي ديگر به عنوان راه حقيقت مورد توجه است؛ در کشورها نوظهور مي­باشد؛ اما به اعتقاد هندوها سابقه­ طولاني 2000 ساله دارد. امروزه يوگا، در مناطق مختلفي از جهان آموزش داده مي­شود. مهم­ترين کشوري که يوگا در آن جايگاهي ويژه دارد، کشور هند است؛ به گونه­اي که مراکز آموزش يوگاي بيجاي هندي از سوي دولت بعنوان دانشگاه علمي – بين المللي آموزش يوگا شناخته شده است. پتنجلي مؤسس يوگاست که حدود قرن دوم قبل از ميلاد، مباني و مسائل مربوط به يوگا را مدون نموده است. فلسفه­ي نظري سانکيهه که يکي از مکاتب فلسفي هند است، اساس و پايه يوگا مي­باشد.

وينتي کاپيلا، فلسفه سانکيهه را پايه­ريزي کرد. يوگا در حقيقت، جلوه عملي اين فلسفه است. سانکيهه، فرضيه­هاي اثبات خدا را تجزيه و تحليل نموده، و آن را براي اثبات خدا ناکافي دانسته است و . . .

نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا عنوان کتابي است که حمزه شريفي دوست آن را به نگارش درآورده است و در آن به ماهيت يوگا و مراحل آن، اصطلاحات و مباني يوگا و نقد آن مي­پردازد. مؤلف در ابتدا به يوگا در ايران مي­پردازد و مي­گويد: يوگا امروزه در کشور ايران از فضاي کتابخانه و باشگاه­هاي ورزشي گذشته و به محيط کوچه و بازار و محيط کار و اماکن آموزشي و مدارس سر درآورده است. . .

با سيري گذرا در فضاي مجازي، روشن مي­شود که يوگا به زبان فارسي حجم بالايي را به خود اختصاص داده است؛ به گونه­اي که با جست و جوي ساده در اينترنت در مورد واژه يوگا، بيش از 530 هزار يافته و نتيجه در باب يوگا، فقط به فارسي پيدا مي­شود و بيش از 500 مطلب به زبان فارسي در سايت­ها و وبلاگ­ها يافت مي­گردد و . . .

امروزه آنچه در ايران از نظر عملي مورد تبليغ و آموزش قرار مي­گيرد را جايوگا و هاتايوگاست. نگارنده درباره­ي ماهيت يوگا و مراحل آن چنين مي­گويد: يوگا در بالاترين سطح به ادعاي آگاهي وحداني عارف اشاره دارد که در آن، فرد از من (نفس) خارج مي­شود و سرشت روحاني او شکوفا مي­گردد. فرايند يوگا را هشت مرحله شمرده­اند:

. 1 ياما: اعمال و رفتاري که عموم بايد انجام دهند.

2. نياما: اعمال و روش­هاي شخصي.

.3 آسانا: حرکات.

.4 پراناياما: کنترل نفس.

.5 پراتي­هارا: اعمال فکري و کنترل احساسات.

6 .دهارانا: تمرکز.

7 .ديانا: مدي تيشن.

8. سامادهي: خودشناسي و حقيقت.

در يوگا، انجام دادن سه مورد اول، مورد اهتمام همگاني است و با هدف سلامت جسمي و تفکر آگاهي ساز، بدان­ها عمل مي­شود. سه مرحله­ي آخر در يوگا، يوگاي دروني نام دارد. نگارنده در ادامه به برخي از اصطلاحات و مباني يوگا پرداخته و در بخش آخر به نقد آن مي پردازد و مي­گويد: برخلاف آنچه مدعيان يوگا مي­گويند، يوگا نه مکتبي روان محور است و نه مکتبي روح گرا، بلکه مسلکي است اساساً «تن محور»؛ چرا که اين مبنا را يوگا از آئين تنتره گرفته و بدنامي آئين تنتره از اين نظر چنان شهره است که مثل گرديده و بدون شک يکي از علل ناشناخته ماندن تنتره و عدم توجه محققين اديان هند به اين آئين، نگاه انحصاري مکتب تنتره به جسم و تن انسان و غرايز جنسي آن است. در يوگا از يک طرف عنوان گرديده که رسيدن به کمال و رستگاري فقط با بيداري کندالسيني امکان پذير است، از طرف ديگر، اعتراف کرده­اند که پيروان ديگر اديان هم ممکن است با انجام دادن مناسک عبادي دين خود، به بيداري کندالسيني دست يابند و اين رستگاري با اجراي دستورهاي خالصانه اديان ديگر هم محقق گردد. در يوگا همچون ديگر اديان و معنويت­هاي هنري، مفهوم تناسخ تبليغ مي­شود. تناسخ از آموزه­ هايي است که از منظر اديان الهي مردود است و در دين اسلام قائل به تناسخ، در حکم کافر قلمداد شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS