فراخوان مقاله فصلنامه «پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی»

فراخوان مقاله فصلنامه «پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی»

فراخوان مقاله فصلنامه علمي‌ـ‌تخصصي «پژوهش‌نامه تربیت تبليغي»

فراخوان مقاله فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی

فصلنامه علمي‌ـ‌تخصصي پژوهش‌نامه تربیت تبليغي، متعلق به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، با محوریت آموزش کاربردی موضوعات اساسی و مهم تربیتی-تبلیغی بر اساس نیازهای مبلغان و مربیان دینی، آماده دریافت مقالات با موضوعات ذیل جهت انتشار در دو ویژه‌نامه «تربیت تبلیغی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» و «تربيت تبليغي و کودکان و نوجوانان» است.

ویژه‌نامه «تربيت تبليغي و کودکان و نوجوانان»

  1. ویژگی‌ها مبلّغ مرّبی کودکان و نوجوانان در آموزش مفاهیم دینی؛
  2. شیوه‌ها و روش‌های مواجهه مبلغ مربی با کودکان و نوجوانان جهت آموزش مفاهیم دینی؛
  3. آسیب‌شناسی فیلم‌های کارتونی پخش‌شده از شبکه‌های رسانه ملی با تأکید بر آثار روانی شخصیتی کودکان و نوجوانان؛
  4. شاخصه‌های رسانه‌های تبلیغی مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان؛
  5. موضوعات تربیتی مطرح‌شده در داستان‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان در قرآن؛
  6. بررسی اهداف تربیتی داستان‌های قرآنی در مقاطع کودکی و نوجوانی؛
  7. شیوه‌های تربیتی مؤثر درمراحل رشد حضرت موسی (علیه السلام) و الگوگیری از آن برای تربیت کودکان و نوجوانان؛
  8. برداشت‌های تربیت تبلیغی از داستان حضرت موسی و خضر(علیهم السلام) برای کودکان و نوجوانان؛
  9. برداشت‌های تبلیغی برای کودکان و نوجوانان در داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام) و نمرود؛
  10. نحوه تبیین داستان اصحاب‌ کهف برای کودکان و نوجوانان با هدف آموزش قدرت خدا و اعتقاد به معاد در تربیت دینی؛
  11. بررسی روش‌های مؤثر خداباوری و دین­باوری در تربیت دینی کودکان و نوجوانان؛
  12. بررسی روش‌های کسب و حفظ فضائل اخلاقی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان؛
  13. بررسی عملکرد مدیران، معلّمان و مربّیان پرورشی در تبلیغ دین‌داری کودکان و نوجوانان.

ویژه‌نامه «تربیت تبلیغی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر»

  1. بررسي روش‌ها و شيوه‌هاي تبليغي امربه‌معروف و نهي از منكر در سيره‌ تربيتي معصومان (علیه السلام)؛
  2. فلسفه، اهداف و جايگاه امربه‌معروف و نهي از منكر در قرآن و روايات با تأکید بر اهداف تربیتی -تبلیغی؛
  3. رويكرد الگويي در قرآن و نقش آن در تربيت تبليغي؛
  4. وظايف و كاركردهاي مبلغان و مربيان ديني در نهادينه‌كردن شيوه‌ها و روش‌هاي صحيح تربيتي امربه‌معروف و نهي از منكر در جامعه؛
  5. شناسايي تنگناها و محدوديت‌هاي مبلغ و مربي ديني در اشاعه صحيح امربه‌معروف و نهي از منكر؛
  6. بررسي شيوه‌ها و راهكارهاي صحيح امربه‌معروف و نهي از منكر در تربيت ديني؛
  7. نگاه فقه تربيتي به امربه‌معروف و نهي‌از‌منكر؛
  8. راهكارهاي اشاعه و تبليغ امربه‌معروف و نهي از منكر از طريق رسانه‌هاي جمعي؛
  9. آسيب‌شناسي شيوه‌هاي موجود (ضعف‌ها و كاستي‌ها) در تبليغ امربه‌معروف و نهي از منكر، راهكارهاي برون‌رفت از آن؛
  10. آثار و پيامد‌هاي تربيتي امربه‌معروف و نهي از منكر در پيشگيري از جرم در جامعه؛
  11. جايگاه حوزه‌هاي علميه و آموزش‌وپرورش در نهادينه كردن امربه‌معروف و نهي از منكر در جامعه؛
  12. آسيب‌شناسي رسانه‌هاي غربي در اشاعه و تبليغ منكرات در جوامع اسلامي؛
  13. رويكرد‌هاي قرآني به تربيت تبليغي با الهام از تمثيل‌هاي قرآني.

نکات مهم:

  1. مقالات باید دارای (عنوان، چکیده، مقدمه، بیان مسئله و ضرورت، سؤال یا فرضیه، روش، داده‏های تحقیق و مباحث تفصیلی، نتیجه گیری، فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا) باشد.
  2. مقاله قبلاً چاپ نشده و هم زمان برای هیچ همایش یا مجله دیگری ارسال نشده باشد.
  3. مقاله باید حداکثر در 20 صفحه 300 کلمه‏ای تنظیم شود.
  4. نام مؤلف یا مؤلفان همراه با درجه علمی، نشانی محل کار، شماره تلفن و پست الکترونیکی ذکر شود.

نحوه ارسال:

علاقه‌مندان می‌توانند مقالات آماده خود را به آدرس پست الکترونیک فصلنامه ارسال یا جهت انتخاب موضوع، با دفتر فصلنامه تماس حاصل فرمایند.

نشانی: قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، دفتر فصلنامه «پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی»

تلفن:37740369-025؛ نمابر:37742284-025؛ صندوق پستی:135-37185

Email: Tarbiyate.Tablighi@gmail.com

 

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS