دستورالعمل خصوصى از آیت‌الله سيد ابوالحسن مولانا

دستورالعمل خصوصى از آیت‌الله سيد ابوالحسن مولانا

آيت‌الله سيد ابوالحسن مولانا علاوه بر ارشاد عمومى و عرضه‌ی معارف اهل بيت (ع) با قلم و بيان، گاهى نيز به درخواست‌هاى مكرر جوانان مومن پاسخ مثبت داده، دستورالعمل‌هاى خصوصى را به صورت مكتوب براى خودسازى و تهذيب نفس ـ كه براى عموم نيز قابل استفاده بود ـ صادر مى‌كرد. آن فقيه وارسته، در يك دستورالعمل اخلاقى - معنوی كه به «انيس الابرار فى وظائف الاخيار» موسوم شده، بيست سفارش به شرح زیر را براى جوانان جوياى‌حقيقت و سعادت بيان فرموده است:

  1. ملازمت تقوا و پرهيزگارى و پيروى از اوامر خداوند و اجتناب از نواهى؛
  2. مداومت به نماز شب، به عنوان نيرومندترين وسيله توفيق و سعادت؛
  3. صله ذريّه علويه كه از توصيه‌هاى ويژه‌ی علامه حلّى به فرزندش است؛
  4. تعظيم و احترام فقها و علماى دين؛
  5. دورى از غيبت‌كنندگان بندگان خدا، به‌خصوص غيبت سادات و علما؛
  6. صله رحم كه موجب توفيق در انجام اعمال صالح، زيادى عمر و بركت در روزى است؛
  7. تلاوت قرآن، همراه با تدبر؛
  8. زيارت اهل قبور و تفكر در احوال ديروز و امروز آنان؛
  9. تداوم در زيارت مشاهد مشرف انبياى عظام و ائمه طاهرين (ع) و فرزندان آنان؛
  10. دستگيرى و احسان به ضعیفان، مستمندان و يتيمان؛
  11. مداومت به زيارت عاشورا و دعاهاى معروف، به‌خصوص دعاى كميل، توسل، زيارت جامعه‌كبيره و دعاهاى صحيفه سجاديه، مانند دعاى «يا من تحلّ به عقد المكاره...» (دعاى هفتم)؛
  12. پيمودن راه احتياط در كارهاى حرام و شبهه‌ناك كه طريق نجات است؛
  13. تلاوت قرآن و هديه ثواب آن به ارواح مؤمنين بى‌وارث؛
  14. خواندن دعاى«اللهم انى اسئلك بحق فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها و بالسرّ المستودع فيها ان تصلى على محمّد و آل محمّد و ان تفعل بى ما انت اهله و لاتفعل بى ما انا اهله» كه استاد و شيخ ما، آيت‌الله مرعشى نجفى (ره) به سند خود از سيد بن‌طاووس(ره)روايت كرده است؛
  15. تلاش براى حسن خلق و آراستن خويش به اين خصلت نبوى؛
  16. محاسبه نفس در هر شبانه روز، که امام صادق (ع) عبدالله‌ بن‌ جندب فرمود: بر هر مسلمانى كه به ولايت ما معرفت دارد، لازم است كه در هر شب و روز اعمالش را بر خويشتن عرضه كند و خودش به حساب خود برسد. اگر در كارهاى خود خوبى ديد، آن را افزايش دهد و اگر بدى ديد، از آن استغفار نمايد تا روز قيامت خوار نگردد؛
  17. ترس از نفرين مظلومان، به‌خصوص يتيمان و عاجزان؛ زيرا خداوند در مورد اين گروهِ دل‌شكسته مسامحه روا نمى‌دارد؛
  18. مجالست و همنشينى با علما و مردمان صالح و شايسته و دورى‌گزيدن از بدان و جاهلان؛
  19. پرداخت حقوق واجب از خمس، زكات و غيره؛
  20. صبر و شكيبايى در مصايب و شدايد و توكل بر خدا، که قرآن در مورد آنان فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (بقره، 157) همان كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم، بر ايشان درودها و رحمتى از پروردگارشان باد و راه‏يافتگان هم خود ايشانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS