آداب و فواید یاد مرگ

آداب و فواید یاد مرگ

قال الصّادق - علیه السّلام -: ذکر الموت یمیت الشّهوات فی النّفس، ویقطع منابت الغفلة، ویقوّی القلب بمواعد اللَّه، ویرقّ الطّبع ویکسر اعلام الهوی، ویطفی نار الحرص ویحقّر الدّنیا. وهو معنی ما قال النّبیّ - صلّی اللَّه علیه وآله -: فکر ساعة خیر من عبادة سنة، وذلک عند ما یحلّ اطناب خیام الدّنیا ویشدّها فی الاخرة، ولا یشکّ بنزول الرّحمة عند ذکر الموت بهذه الصّفة. ومن لا یعتبر بالموت وقلّة حیلته وکثرة عجزه وطول مقامه فی القبر وتحیّره فی القیامة، فلاخیر فیه. قال النّبیّ - صلّی اللَّه علیه وآله: اکثروا ذکر هادم اللّذّات. قیل: وما هو یا رسول اللَّه؟فقال - صلّی اللَّه علیه وآله -: الموت. ما ذکره عبد علی الحقیقة فی سعة الّا ضاقت علیه الدّنیا، ولا فی شدّة الّا اتّسعت علیه. والموت اوّل منزل من منازل الاخرة، وآخر منزل من منازل الدّنیا. فطوبی لمن اکرم عند النّزول باوّلها، وطوبی لمن احسن مشایعته فی آخرها.

والموت اقرب الاشیاء من ولد آدم وهو یعدّه ابعد، فما اجرأ الانسان علی نفسه، وما اضعفه من خلق. وفی الموت نجاة المخلصین وهلاک المجرمین، ولذلک اشتاق من اشتاق الموت وکره من کره. قال النّبیّ - صلّی اللَّه علیه وآله -: من احبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّه لقاءه، ومن کره لقاء اللَّه کره اللَّه لقاءه.

 

امام صادق (ع) فرمود: یاد مرگ، شهوات نفس را بمیراند و ریشه‌های غفلت را بخشکاند و باور قلب را به وعده‌های خداوند قوی و طبع انسان را لطیف کند و نشانه‌های هوی و هوس را می‌شکند و آتش حرص و طمع را خاموش کند و دنیا را (نزد بنده) حقیر کند؛ و همین است معنای سخن رسول (ص) که فرمود: ساعتی تفکر از عبادت یک سال بهتر است؛ و این بدان سبب است که یاد مرگ، طناب‌های خمیه (زندگی) دنیا را باز می‌کند و آن را به آخرت پیوند دهد و هر کس با چنین توصیفی به یاد مرگ باشد، به نزول رحمت شک نکند و کسی که از مرگ و بی‌چارگی و ناتوانی خود در برابر آن و اقامت طولانی‌اش در قبر و سرگردانی‌اش در قیامت عبرت نگیرد خیری در او نیست. پیامبر (ص) فرمود: بسیار به یاد هادم اللذات (در هم کوبنده خوشی‌ها) باشید؛ گفتند: آن چیست، ای رسول خدا (ص)؟ فرمود: مرگ است. هیچ بنده‌ای مرگ را به حقیقت در فراخی و راحتی یاد نکند مگر آنکه دنیا بر او تنگ شود و درشدت و سختی به یاد نیاورد، مگر آنکه دنیا بر او فراخ و راحت شود (طعم خوشی‌های دنیوی و دل‌تنگی‌ها و ناکامی‌ها را از یاد می‌برد). مرگ، نخستین منزل از منازل آخرت و آخرین منزل از منازل دنیاست؛ پس، خوشا به حال آن‌کسی که به هنگام سکونت در نخستین منزل آخرت، وی را گرامی دارند، و خوشا به حال آن‌کسی که در آخرین منزل دنیا به نیکی (و از سوی مؤمنان) مشایعت شود.

مرگ، نزدیک‌ترین چیز به بنی‌آدم است، ولی انسان آن را دورترین می‌پندارد؛ پس چه قدر آدمی بر نفس خویش جری شده، درحالی‌که ضعیف و ناتوان است؛ مرگ، وسیله نجات مخلصان و هلاک مجرمان است، و از این‌رو است که بعضی به دیدارش مشتاق‌اند و گروهی آن را خوش ندارند. پیامبر (ص) فرمود: آن‌کسی که لقای خداوند را دوست بدارد، خدای تعالی نیز دیدار او را دوست دارد و آن‌کس که دیدار او را ناخوش بدارد، خدای نیز دیدارش را ناخوش دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS