معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

نویسنده کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت مصطفی عباسی مقدم است. این کتاب توسط انتشار سازمان تبلیغات اسلامی منتشرشده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه اسوه‌ها در تبلیغ اسلامی است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفته و مباحث آن در پانزده فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل اول، به بررسی واژه‌ها و مفاهیم تحقیق می‌پردازد. فصل دوم با عنوان  امکان تربیت» پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت، به ریشه‌های اختلاف‌نظر پیرامون امکان تربیت و نیز طرح دیدگاه‌های عمده در این زمینه می‌پردازد. در ادامه این فصل، دیدگاه اسلامی با توجه به ریشه‌ها و مبانی عقیدتی آن موردبررسی قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این فصل نشان می‌دهد که انسان قابلیت تربیت و تغییر و اصلاح را دارد، موجودی است که در شرایطی ویژه و در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر از لحاظ روان‌شناختی تا حدود زیادی تحت تأثیر محرک‌های بیرونی است. فصل سوم، اختصاص به الگوپذیری و تقلید در انسان د ارد. در این فصل، سعی می‌شود از طریق مبحث تربیت‌پذیری، دو مقوله الگوپذیری و تقلید موردبحث قرار گیرد. مسئله قهرمان جویی در انسان، در فصل چهارم موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا انسان‌ها برای تحقق بخشیدن به ویژگی کمال‌گرایی خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌نمایند. یکی از این ابزارها، الگوها و قهرمانانی هستند که مراحلی از طریق کمال و رشد را پیموده باشند. فصل پنجم، اهمیت الگوهارادرتربیت مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به میزان سنجش رفتار و خطر عدم به‌کارگیری الگوها، هدایت و راهیابی از طریق الگوها، سنجش نارسائی‌ها به کمک الگوها و ... اشاره می‌شود. روش الگویی در میان روش‌های تربیت عنوان فصل ششم است که به اهمیتت روش در تربیت و بخصوص در تربیت اسلامی، ویژگی‌های تربیت اسلامی و نیز روش‌های تربیت می‌پردازد. فصل هفتم، رابطه تبلیغ و تربیت و فصل هشتم، ارائه اسوه‌ها در میان شیوه‌های تبلیغ را بیان می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای روش الگویی در تبلیغ مبحث فصل نهم است. در فصل‌های دهم تا چهارم، شرایط و ویژگی‌های اسوه‌ها، دامنه بحث در زمینه اسوه‌ها و الگوها، رابطه الگو و الگوپذیری، سیمای اسوه هادر آینه قرآن و سنت و جامعه الگوی اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. نهایتاً  در فصل پانزدهم خلأ روانی جهان امروز بیان می‌شود. فراهم نمودن زمینه‌های رشد دانش آموزان در مسائل اجتماعی، اخلاقی و هنری، تشویق از راه‌های گوناگون به‌ویژه از طریق اعطای جوایز و برخی مسؤولیت‌ها، گسترش طرح شاغلان نمونه، تدوین کتب مختلف پیرامون زندگانی اسوه‌های بشریت، تهیه فیلم‌های متعدد درباره زندگی، افکار و آرمان‌های انسان‌های بزرگ و قهرمانان و ... از جمله پیشنهادهای تحقیق در زمینه مورد بحث است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

یک آسیب‌دیده فرقه عرفان حلقه

یک آسیب‌دیده فرقه عرفان حلقه

فرقه حلقه که این روزها سرکرده آن در زندان به سر می برد، همچنان قربانی می گیرد. متاسفانه این فرقه که در قالب عرفان خود را معرفی کرده و حدود دو دهه است که در ایران فعالیت می کند علی رغم ممنوعیت برگزاری کلاس، همچنان به رهبری مسترهای دست پرورده ...
تأثیر بازی رایانه‌ای بر دانش آموزان

تأثیر بازی رایانه‌ای بر دانش آموزان

مخرب‌ترین بازی‌های تصویری بازی‌هایی هستند که تصاویر آن‌ها به‌طور مکرر بر صفحه ظاهر می‌شوند و کودک باید به تمام تصاویری که از برابر چشم وی می‌گذرند شلیک کند. لذا توصیه می‌شود ازاین‌گونه بازی‌ها کمتر در دسترس کودک قرار گیرد.
آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده؛ تهدیدها و چالش‌ها

آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده؛ تهدیدها و چالش‌ها

در این پژوهش نگارندگان به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرات آن بر خانواده ها پرداخته و راهكارهايي جهت مقابله و كاهش تهديدات اينترنتي در ابعاد اجتماعی، فرهنگي، آموزشی و ... ارايه می شود...
چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

‌سؤال ‌اصلی ‌در ‌این ‌نوشتار، ‌چیستی ‌ماهیت ‌شادی ‌در ‌قرآن ‌و ‌روایات ‌و ‌دیدگاههای ‌پژوهشگران ‌اجتماعی ‌است؟ ‌و ‌اینکه ‌راهکارهای ‌عملی ‌برای ‌شاد ‌زیستن ‌چیست؟
آیا رسیدن به معنویت بدون نیاز به دین امکان‌پذیر است؟

آیا رسیدن به معنویت بدون نیاز به دین امکان‌پذیر است؟

من فردی را می‌شناسم که قبلاً شیعه بوده و اکنون نیز حتی به اسلام، قرآن و آخرت ایمان دارد، ولی بر اساس این روش عمل می‌کند...
Powered by TayaCMS