چیستی و ویژگی‌های تجربه‌ عرفانی اسلامی

چیستی و ویژگی‌های تجربه‌ عرفانی اسلامی

محمدعیسی جعفری[1]

چکیده

تجربة عرفانی به‌لحاظ تعلق آن به حوزة دینی و در مواردی، غیردینی و به‌دلیل رهاوردهای معنوی و گاهی معرفتی آن، اهمیت ویژه‌ای یافته است. به همین دلیل ضرورت بحث و آگاهی از تجربه عرفانی اسلامی نیز نمایان می‌گردد. نوشتار پیش‌ رو با عنایت به این پرسش‌ که «ماهیت تجربة عرفانی اسلامی چیست و ویژگی‌های آن کدام است» کوشیده است با تحلیل محتوا و توصیف داده‌های عرفانی پاسخی مناسب برای آن بیابد. برای این منظور نخست، ماهیت تجربة عرفانی اسلامی بر اساس هستی‌شناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی عرفان اسلامی تبیین و سپس ویژگی‌های آن تعریف شده است. بر این اساس، تجربة عرفانی اسلامی در پیوند با جهان بیرون از وجود تجربه‌گر معنا پیدا می‌کند. این پیوند، به آن، ویژگی همگانی‌بودن را می‌دهد؛ هرچند به‌لحاظ قابلیت‌های فردی تجربه‌گر، ویژگی افتراقی دارد. برابری مراتب وجودی انسان با مراتب جهان، ویژگی طولی‌بودن و واقع‌نمایی این تجارب را به‌دست می‌دهد. دشواریابی، ویژگی دیگر تجربه عرفانی اسلامی است که گاهی با بیان‌ناپذیری اشتباه گرفته می‌‌شود و نیز، ویژگی زمینه‌مندی که تنها در تجارب صوری وجود دارد، زمینة خطا را برای تجربه‌گر فراهم می‌آورد؛ اما این خطاها با سنجه‌های خاصی، تشخیص‌پذیر و از تجارب صحیح جدا می‌شوند.

بدین ترتیب، نوشتار حاضر با ارائة تحلیل و تبیین خاصی از تجربه عرفانی اسلامی، ویژگی‌های متفاوتی از دیگر تجارب عرفانی، به‌دست می‌دهد.

 

 

Nature and characteristics of Islamic mystical experience

Mohammad Essa Jafari[2]

Abstract:

The mystical experience is important in terms of belonging to the religious and, in some cases, non-religious domain, and also because of its spiritual and epistemic consequence. This reason appears the necessity of discussing and understanding the Islamic mystical experience. The present paper, by asking the question "What is the nature of Islamic mystical experience and its characteristics," has tried to find an appropriate answer to it by analyzing the content and describing the mystical data. For this purpose, the nature of Islamic mystical experience is explained on the basis of ontology, cosmology, and anthropology of Islamic mysticism, and then its characteristics are defined. Accordingly, Islamic mystical experience is related to the outside world of empiricist. This Feature gives us the attribute of universality, although it has a differential property with respect to the individual capabilities of the empiricist. The equality of the existential levels of man with degrees of the universe yields the characteristic of the possession and realization of these experiences. Difficulty is another characteristic of the Islamic mystical experience, which is sometimes confused with Ineffability. Also, the context-based feature that exists only in formal experiences provides a field of error for the empiricist, but these errors are separated by certain measures. Thus, the present paper, by presenting a specific analysis and explanation of the Islamic mystical experience, provides different characteristics of other mystical experiences.

 

[1].  دکترای عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب، mijafari@gmail.com.

[2] . PHD in Islamic mysticism, University of Religions and Denominations.

 

 

جهت دانلود فایل pdf متن مقاله، به پیوست مراجعه فرمایید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

در روزهای اخیر، بحث‌هایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پ‌ک‌ک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کرده‌اند، اما آیا واقعاً می‌توان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

سرویسهای جاسوسی همواره روش تغییر ماهیت را برای تطهیر چهره افراد و جاانداختن در بین جوانان در پیش گرفته اند.
Powered by TayaCMS