معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

نویسنده کتاب بررسی آیات نقل‌قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی احمد علی افتخاری است. این کتاب توسط انتشارات کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران منتشر شده است. موضوع مورد بررسی در این کتاب به‌کارگیری اسلوب‌ نقل‌قول‌های قرآنی با رویکرد تربیتی است. آیات قرآن کریم دارای اسلوبی ویژه در هدایت‌گری و از جمله قصه پردازی، نقل‌های تاریخی، تجربه‌های آدمی، نقل سنت و سیره نیاکان به منظور پند‌پذیری انسان‌ها از حوادث تلخ و شیرین و فرجام به مقصد رسیدگان یا زیان دیدگان، در پیشگیری و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری است. این پژوهش با شناسایی همه نقل‌قول‌ها در قرآن کریم طبقه‌بندی آنها کوشیده است تا دلایل به‌کارگیری نقل‌قول‌ها را تبیین نماید و در پرتو آن، آثار تربیتی این نقل‌ها را به دست آورد. عمده مباحث به رغم حجم گسترده نقل‌قول‌ها در دو بخش سامان‌یافته است. بخش گزارش و توصیف که طبقه‌بندی نقل‌ها در این قسمت انجام‌یافته و بخش دوم تحلیل یافته‌ها و به دست آوردن مبانی و روش‌های تربیتی است. این کتاب دارای سه فصل است که به ترتیب به کلیات، بررسی نقل‌قول‌های قرآن کریم (نقل خدا از زبان موجودات، گزارشی از انواع و گروه‌ها)، بررسی کارکردهای تربیتی، آیات نقل‌قول پرداخته است.

اُنس انسان به داستان، تکرار و بازآموزی، معرفی الگوهای رفتاری، احیای روش‌های اصلاحی، قصه‌های قرآنی، آسمان و زمین، اعضا و جوارح آدمی، دوزخ، مورچه، هدهد، شیطان، جنیان، شایستگان معصوم (پیامبران)، آدم، نوح، هود، صالح، لوط، ابراهیم، اسماعیل، یعقوب، یوسف، الیاس، خضر، عُزیز، هابیل، پیامبری از بنی‌اسرائیل، زکریا، یونس، ایوب، شعیب، داوود، سلیمان، هارون، چند پیامبر الاهی، پیام‌آوران (انطاکیه)، عیسی، موسی، طالوت، ذی القرنین، شایستگان غیر معصوم، لقمان، آصف ابن برخیا، حبیب نجار، مؤمن آل فرعون، گروهی از بنی‌اسرائیل، شاهدی از کسان زلیخا، حواریون، فرزندان یعقوب، ایمانیان اصحاب بستان، دو تن از اولیا، اصحاب کهف، ناصحانی از بنی‌اسرائیل، باورمندان (توده ایمانیان)، حوا، ساره، یوکاید مادر و مریم خواهر موسی، آسیه، مریم، بلقیس، دختران شعیب، دختران شعیب، همسر پیامبر اسلام، از جمله موضوعاتی است که در این کتاب  آمده است . مراحل تربیت دینی، روش‌های تربیت دینی، ویژگی‌های تربیت دینی، پیش‌نیازهای اهداف تربیت دینی، پی آمدهای تربیت دینی، هدف نهایی تربیت دینی (پرستش الله)، آثار تربیتی گفته‌های پدیده‌های بی‌جان و جاندار، نا بایسته‌های تربیتی (ناشایستگان و الگوهای رفتاری منفی)، طاغوت‌ها، اشراف (ملا)، لذت طلبان و هوس رانان (مترفین)، شناخت رفتارهای نا به هنجار (نابایسته ها)، موانع تربیت، گفته‌های شایستگان در آخرت، فرجام نگری (تجلی رفتارهای تربیتی مثبت و منفی در جهان آخرت)، ازجمله موضوعات و مباحث دیگری است که نویسنده در این کتاب بدان‌ها پرداخته است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

سرمقاله

سرمقاله

درباره ذکر

درباره ذکر

قرض به خدا

قرض به خدا

تبعیض ناروا

تبعیض ناروا

درباره بخشش

درباره بخشش

 

جدیدترین ها در این موضوع

فضیلت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) نزد اهل سنت

فضیلت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) نزد اهل سنت

حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دارای مناقب و فضائل کم نظیری بوده اند. حضور ایشان در میان 4 زن برتر بهشتی از جمله همین فضایل بحساب می آید که روایات فراوانی عهده دار بیان چنین فضیلتی برای آن بانوی آسمانی می باشد.

در مسند احمد بن حنبل روایتی به شکل زیر نقل شده است:

«فقال رسول الله(صلی الله علیه وآله): افضل نساء اهل الجنه خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد(صلی الله علیه وآله)، و مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم امراه فرعون»

حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دارای مناقب و فضائل کم نظیری بوده اند. حضور ایشان در میان 4 زن برتر بهشتی از جمله همین فضایل بحساب می آید که روایات فراوانی عهده دار بیان چنین فضیلتی برای آن بانوی آسمانی می باشد.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
سید جمال‌الدین اسد آبادی، اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ

سید جمال‌الدین اسد آبادی، اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ

سید جمال الدین اسد آبادی شخصیتی که به عنوان یکی از پیشگامان بیداری اسلامی، همواره مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی، بوده است. مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد، به نقش سیدجمال در بیداری اسلامی و تأکید او بر وحدت مسلمانان اشاره کرده‌اند.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند

پر بازدیدترین ها

معرفی کتاب نقش معلم در تربیت دینی

معرفی کتاب نقش معلم در تربیت دینی

نویسنده کتاب نقش معلم در تربیت دینی محمد داوودی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. این کتاب شامل یک مقدمه و چهار بخش است...
معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه‌بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد.
 کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

کتاب داستان‌های شگفت‌انگیزی از تربیت فرزند

این کتاب دربردارنده داستان‌های جذاب و خواندنی و آموزنده در باب مسائل تربیتی است.
معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

معرفی کتاب تربیت دینی فرزندان

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب به دغدغه اصلی خود برای نگارش این کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «فرزندان چه جایگاهی در زندگی ما دارند؟ تابه‌حال برای فرزندان خود چه کرده‌ایم؟ برای تربیت صحیح آن‌ها چقدر کوشیده ایم؟ برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی آن‌ها چند کتاب مطالعه و با چند نفر متخصص مشاوره کرده ایم؟
Powered by TayaCMS