معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

معرفی کتاب بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی

نویسنده کتاب بررسی آیات نقل‌قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی احمد علی افتخاری است. این کتاب توسط انتشارات کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران منتشر شده است. موضوع مورد بررسی در این کتاب به‌کارگیری اسلوب‌ نقل‌قول‌های قرآنی با رویکرد تربیتی است. آیات قرآن کریم دارای اسلوبی ویژه در هدایت‌گری و از جمله قصه پردازی، نقل‌های تاریخی، تجربه‌های آدمی، نقل سنت و سیره نیاکان به منظور پند‌پذیری انسان‌ها از حوادث تلخ و شیرین و فرجام به مقصد رسیدگان یا زیان دیدگان، در پیشگیری و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری است. این پژوهش با شناسایی همه نقل‌قول‌ها در قرآن کریم طبقه‌بندی آنها کوشیده است تا دلایل به‌کارگیری نقل‌قول‌ها را تبیین نماید و در پرتو آن، آثار تربیتی این نقل‌ها را به دست آورد. عمده مباحث به رغم حجم گسترده نقل‌قول‌ها در دو بخش سامان‌یافته است. بخش گزارش و توصیف که طبقه‌بندی نقل‌ها در این قسمت انجام‌یافته و بخش دوم تحلیل یافته‌ها و به دست آوردن مبانی و روش‌های تربیتی است. این کتاب دارای سه فصل است که به ترتیب به کلیات، بررسی نقل‌قول‌های قرآن کریم (نقل خدا از زبان موجودات، گزارشی از انواع و گروه‌ها)، بررسی کارکردهای تربیتی، آیات نقل‌قول پرداخته است.

اُنس انسان به داستان، تکرار و بازآموزی، معرفی الگوهای رفتاری، احیای روش‌های اصلاحی، قصه‌های قرآنی، آسمان و زمین، اعضا و جوارح آدمی، دوزخ، مورچه، هدهد، شیطان، جنیان، شایستگان معصوم (پیامبران)، آدم، نوح، هود، صالح، لوط، ابراهیم، اسماعیل، یعقوب، یوسف، الیاس، خضر، عُزیز، هابیل، پیامبری از بنی‌اسرائیل، زکریا، یونس، ایوب، شعیب، داوود، سلیمان، هارون، چند پیامبر الاهی، پیام‌آوران (انطاکیه)، عیسی، موسی، طالوت، ذی القرنین، شایستگان غیر معصوم، لقمان، آصف ابن برخیا، حبیب نجار، مؤمن آل فرعون، گروهی از بنی‌اسرائیل، شاهدی از کسان زلیخا، حواریون، فرزندان یعقوب، ایمانیان اصحاب بستان، دو تن از اولیا، اصحاب کهف، ناصحانی از بنی‌اسرائیل، باورمندان (توده ایمانیان)، حوا، ساره، یوکاید مادر و مریم خواهر موسی، آسیه، مریم، بلقیس، دختران شعیب، دختران شعیب، همسر پیامبر اسلام، از جمله موضوعاتی است که در این کتاب  آمده است . مراحل تربیت دینی، روش‌های تربیت دینی، ویژگی‌های تربیت دینی، پیش‌نیازهای اهداف تربیت دینی، پی آمدهای تربیت دینی، هدف نهایی تربیت دینی (پرستش الله)، آثار تربیتی گفته‌های پدیده‌های بی‌جان و جاندار، نا بایسته‌های تربیتی (ناشایستگان و الگوهای رفتاری منفی)، طاغوت‌ها، اشراف (ملا)، لذت طلبان و هوس رانان (مترفین)، شناخت رفتارهای نا به هنجار (نابایسته ها)، موانع تربیت، گفته‌های شایستگان در آخرت، فرجام نگری (تجلی رفتارهای تربیتی مثبت و منفی در جهان آخرت)، ازجمله موضوعات و مباحث دیگری است که نویسنده در این کتاب بدان‌ها پرداخته است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سر مقاله

سر مقاله

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي دين و نقش آن در شناخت دين

پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين‌پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي‌كند و به شيوه‌اي غيرتحويل‌گرايانه به بررسي پديده‌هاي ديني مي‌پردازد.
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان

پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان‌های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.

پر بازدیدترین ها

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

زمینه‌های معرفتی ورود و گسترش عرفانهای نوظهور

این مقاله سعی دارد با نگاهی به روند ورود عرفان‌های نوظهور به کشور، برخی زمینه‌هایی را که باعث ورود و گسترش آنها شده است مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

خواستگاه «جنبش‌هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‌شناختي

نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه‌شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش‌های معنوی معاصر شده است. او برای اثبات این مدعا در دو باب سخن رانده است.
مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مدرنیته، رسانه و جنبش‌های نوین دینی

مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش‌های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی و هم‌سنخی رسانه و جنبش‌های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود...
ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش‌های عرفانی

هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب در دانشجویان بوده است.
شبه‌جنبش‌های معنوی

شبه‌جنبش‌های معنوی

جنبش‌هایی را که با حمایت‌های سرمایه‌ای سازمانی و رسانه‌ای سرمایه‌داران و قدرتمندان جهانی فعال می‌شوند و چهره‌ای جهانی پیدا می‌کنند، بهتر است شبه‌جنبش نامیده شوند. شبه‌جنبش‌ها مکمل دیکتاتوری نقاب‌دار هستند...
Powered by TayaCMS