معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

نویسندگان کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، محمود فتحعلی، مجتبی مصباح، حسن یوسفیان است؛ این کتاب زیر نظرعلامه محمد تقی مصباح یزدی (حفظه الله) منتشر شده است. این کتاب را موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر کرده است.

 انتشار این کتاب در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم‌افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به‌عنوان پیش‌نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی –ره- تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به‌مثابة یکی از پیش‌نیازهای هرگونه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور، در دستور کار و اولویت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیة طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی، با رهنمود علامه استاد محمد تقی مصباح یزدی –دامت برکاته – تهیة طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار شده است. در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است. این کتاب شامل سه بخش و 14 فصل است. فهرست اجمالی کتاب به شرح زیر است.

بخش اول: مباحث مقدماتی

صل اول: مفهوم شناسی

فصل دوم: تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن

فصل سوم: تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن

بخش دوم: مبانی تعلیم و تربیت اسلامی

فصل اول: مبانی معرفت شناختی (مشتمل بر 18 مبنا)

فصل دوم: مبانی هستی شناختی (مشتمل بر 10 مبنا)

فصل سوم: مبانی الهیاتی (مشتمل بر 17 مبنا)

فصل چهارم: مبانی انسان شناختی (مشتمل بر 28 مبنا)

فصل پنجم: مبانی ارزش شناختی (مشتمل بر 13 مبنا)

بخش سوم: سایر مولفه ها

فصل اول: اهداف تعلیم وتربیت اسلامی

فصل دوم: اصول تعلیم و تربیت اسلامی

فصل سوم: ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی

فصل چهارم: مراحل تعلیم و تربیت اسلامی

فصل پنجم: عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی

فصل ششم: روشهای تعلیم و تربیت اسلامی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
سرمقاله

سرمقاله

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
Powered by TayaCMS