معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

نویسندگان کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، محمود فتحعلی، مجتبی مصباح، حسن یوسفیان است؛ این کتاب زیر نظرعلامه محمد تقی مصباح یزدی (حفظه الله) منتشر شده است. این کتاب را موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر کرده است.

 انتشار این کتاب در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم‌افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به‌عنوان پیش‌نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی –ره- تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به‌مثابة یکی از پیش‌نیازهای هرگونه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور، در دستور کار و اولویت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیة طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی، با رهنمود علامه استاد محمد تقی مصباح یزدی –دامت برکاته – تهیة طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار شده است. در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است. این کتاب شامل سه بخش و 14 فصل است. فهرست اجمالی کتاب به شرح زیر است.

بخش اول: مباحث مقدماتی

صل اول: مفهوم شناسی

فصل دوم: تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن

فصل سوم: تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن

بخش دوم: مبانی تعلیم و تربیت اسلامی

فصل اول: مبانی معرفت شناختی (مشتمل بر 18 مبنا)

فصل دوم: مبانی هستی شناختی (مشتمل بر 10 مبنا)

فصل سوم: مبانی الهیاتی (مشتمل بر 17 مبنا)

فصل چهارم: مبانی انسان شناختی (مشتمل بر 28 مبنا)

فصل پنجم: مبانی ارزش شناختی (مشتمل بر 13 مبنا)

بخش سوم: سایر مولفه ها

فصل اول: اهداف تعلیم وتربیت اسلامی

فصل دوم: اصول تعلیم و تربیت اسلامی

فصل سوم: ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی

فصل چهارم: مراحل تعلیم و تربیت اسلامی

فصل پنجم: عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی

فصل ششم: روشهای تعلیم و تربیت اسلامی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

علم و معنويت؛ همگرايي يا واگرايي

مقاله حاضر به بررسي وجوه همگرايي يا واگرايي بين علم و معنويت مي‌پردازد. موضوع ارتباط یا جدایی بین علم و معنویت از گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز منشأ بحث‌های فراوانی بین اندیشمندان است.
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
Powered by TayaCMS