جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

✍️محمد باغچیقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) قم

به بهانه فرا رسیدن بیستم جمادی الثانی سالروز قمری ولادت حضرت امام خمینی (ره):
رهبر انقلاب (مدظله العالی) در خرداد ماه 1394 و در بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار سخن از «مکتب امام خمینی (ره)» را به میان آوردند و با اشاره به زنده بودن این مکتب و همچنین مبتنی بودن آن بر مبانی توحیدی، همگان را به شناخت و البته پیروی از این مکتب توصیه کردند. نکته حائر اهمیت در این میان آن است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این دیدار در بیانی بسیار صریح فرمودند: «اگر راه امام (ره) را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» پر واضح است این فرمایش حاوی این نکته می باشد که اگر ملت ایران، از اصول و شاخصه های مکتب بنیانگذار انقلاب غفلت ورزیده و به آنها اهتمام نورزد، قطعا متضرر خواهد شد.
نکته جالب ماجرا آنجاست که رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این مراسم، ضمن اشاره به مطلب فوق، همچنین به بیان اصول و شاخصه های مکتب امام (ره) پرداخته و یکی از این اصول را اینگونه تبیین می فرمایند: «یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام (ره)، مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها؛»
از این رو مشخص می شود یکی از اصول اساسی که همواره امام خمینی (ره) نسبت به آن دغدغه و اهتمامی جدی داشته اند، مسئله وحدت جامعه اسلامی است. چنانکه به غیر از این فرمایش رهبر انقلاب (مدظله العالی)، شواهد دیگری نیز بر این مدعا وجود دارد. طبعا ذکر تمامی این شواهد نیازمند نگارش اثری بسیار مفصل تر است و لذا در این مَقال نمی گنجد از این رو در ادامه صرفا به سه نمونه از فرمایشات حضرت امام (ره) که از اهتمام جدی ایشان نسبت به مسئله وحدت و پرهیز از تفرقه دلالت دارند اشاره می شود:

1️⃣ فرمایش اول:
«مسلمین مأمورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر و مودّت و اخوّت. و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانی شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.»
شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص310.

2️⃣ فرمایش دوم:
«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.»  
صحیفه امام (ره)، ج6،ص133.

3️⃣ فرمایش سوم:
«بر جميع سخنرانان، چه در محيطهای باز و چه بسته و تمام نويسندگان، تکليف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنايه‏، از گفتار و نوشته‏های اختلاف‏انگيز اجتناب نمايند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و بايد بدانند که‏ ايجاد اختلاف در محيط حاضر، جز تبعيت از نفس اماره و شيطان درونی و خدمت به ابرقدرتها خصوصاً امريکای جهانخوار، نيست. و از منکرات بزرگی است که شيطان به اسم اسلام، بر زبانها و قلمها جاری می‏کند.»
صحیفه امام (ره)، ج14، ص253.

به هرحال روشن می شود که وحدت از جمله اموری به حساب می آید که حضرت امام (ره) در طول حیات مبارک شان بدان اهتمام می ورزیدند و امید است ملت ایران در سایه التزام عملی به این مهم که از جمله اصول اساسی مکتب آن بزرگوار به شمار می رود، به سعادت و موفقیت در دو دنیا نائل شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

علت شناسي جنبش‏هاي نوپديد ديني

در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبش‌های نوپدید دینی به عنوان محصول جهانی‌شدن در حوزه معنویت پرداخته شود.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
نسبت خدا و انسان در عرفان

نسبت خدا و انسان در عرفان

انسان در نظام عرفان اسلامی، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد؛ به طوری‌که او را به‌گونه‌ی ممتازی از دیگر مخلوقات متمایز ساخته است. انسان با برخورداری از جامعیت اسماء الهی، به مثابه آیینۀ تمام نمای آفریدگار جهان هستی است
 آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

آسيب‏ شناسي عشق در معنويت‏هاي نوظهور (مطالعه‏ ي موردي اشو و پائولوکوئليو)

عشق در بیشتر داستانهای کوئلیو معطوف به جنس مخالف است و در مابقی آنها نیز متعلقی ناسوتی دارد. عشقی را که اشو ترویج میکند و قابل احترام میداند، هیچگونه متعلقی ندارد و بسیار مطلق و مبهم است. عشق مورد نظر او سمت و جهتی نداشته و متوجه هیچکس نیست.
عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

عقل گريزي و شريعت‌ستيزي در انديشه‌ي پائولوكوئليو و اشو

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
Powered by TayaCMS