آیا سالک باید به دنبال کشف و کرامات باشد؟

آیا سالک باید به دنبال کشف و کرامات باشد؟

علامه طهرانی همواره تأکید چنین می‌کردند: «سالک حق ندارد طالب کشف و کرامات بوده، عملی برای تحقق آن انجام دهد یا برای طی‌الارض و اخبار از عوالم غیب و اطلاع بر ضمایر و اسرار و تصرف در مواد کائنات ذکری بگوید و ریاضتی بکشد و برای استکمال و بروز قوای نفسانی تحت هر شرایط عملی انجام دهد؛ زیرا چنین کسی در راه رضای محبوب قدم برنمی‌دارد؛ خدای را عبادت نکرده و مخلص نخواهد بود بلکه نفس خود را معبود خود ساخته و برای برآورده شدن حاجات او و تحقق استعدادات او گام می‌زند. گرچه لفظاً بدین منکر اعتراف نکند و ظاهراً تمام عبادتش را برای خدا انجام دهد.

چنین شخصی به نص کریمه شریفه: «افرأیت من اتّخذ الهه هواه؛ آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خود را معبود خویش ساخته است؟» (جاثیه: 23). هوای خود را معبود خود ساخته و خواسته‌های نفسانی خود را می‌پرستد سالک باید از این مرحله عبور کند و نفس خود را که دم از انانیّت می‌زند، ترک بگوید».

برگرفته از رساله «لب اللباب»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

مسأله زن و زناشويي در عرفان اسلامي

این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

بحران پوچ‌گرایی انسان معاصر و معنای زندگی از دیدگاه قرآن

در این مقاله اصول و مبانی معنای زندگی از دیدگاه قرآن با تکیه بر آراء تفسیری آیت‌الله جوادی آملی مورد بحث قرار می‌گیرد.
روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
قانون جذب

قانون جذب

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي تناسخ از ديدگاه سهروردي

بررسي ديدگاههاي دو تن از رهبران جنبشهاي معناگراي نوظهور، پائولوكوئليو و اشو درباره عقل و شرع با رويكردي انتقادي و برپايهي معارف معنوي و مباني عرفان اسلامي
Powered by TayaCMS