برداشتن وسایل و لوازم دیگران (دزدی) کودک (اگر آن را بخواهم، برش خواهم داشت!)

برداشتن وسایل و لوازم دیگران (دزدی) کودک (اگر آن را بخواهم، برش خواهم داشت!)

دیروز کودک شما یک آدامس از مغازه برداشته، امروز سرکیف شما رفته و چیزی را بدون اجازه برداشته به جای اینکه او را نصیحت نمایید یا او را دزد بنامید و تصویر ذهنی‌اش را از خودش خراب کنید، به او یاد دهید که چگونه چیزی را که می‌خواهد به دست آورد. در ضمن به او بیاموزید که برای این کار باید صبر کند. بعضی از چیزها را می‌تواند تصاحب کند، بعضی را نمی تواند. برای برداشتن چیزهای دیگران، در خانه بایستی اجازه بگیرد و در مغازه باید پول بپردازد. می‌توانید پول خرید را به او بدهید تا خودش بپردازد.

پیشگیری از مشکل

به همه خواسته‌های فرزندتان جواب مثبت ندهید: همه چیز را در اختیار کودک قرار ندهید و هر بار که چیزی خواست خود را ملزم ندانید که آن را برای او خریداری کنید، چون در این صورت فکر می‌کند همه چیز متعلق به اوست.

ترتیبی دهید تا فرزندتان برای چیزهای خودش احساس مالکیت کند: به او بگویید از چیزهایش به صورتی نگهداری کند که دزد آنها را نبرد. مثلا دوچرخه‌اش را در جایی بگذارد که دزد نتواند آن را بردارد. در این صورت از مالکیت و دزدی تصویر بهتری پیدا می‌کند.

تفاوت "قرض کردن"، "برداشتن" و "دزدی" را برایش بگویید: احتمال دارد که کودک شما به درستی معنی و تقاوت این چند کلمه را نداند؛ بنابراین با توضیح خود مطمئن خواهید شد که نقطه ابهامی برای او وجود ندارد.

در قبال انجام کار در منزل به فرزندتان مزد دهید: می‌توانید کودک خود را به انجام کارهایی در حد سن خودش در منزل تشویق کنید (مانند تمیز کردن آشپزخانه - زدن چمن و...)، به او در قبال انجام آنها پول بدهید و او را آزاد بگذارید تا بتواند آنچه را دوست دارد بخرد. دادن پول تو جیبی را می‌توانید از زمانی شروع کنید که کودک شمارش آن را آموخته باشد.

حل مشکل

کارهایی که باید انجام داد

برای مالکیت قانون وضع نمایید: به فرزندتان بگویید: "قانون این است که می‌توانی تنها چیزهایی که متعلق به تواست برداری. اگر چیزی متعلق به دیگری است باید از او اجازه بگیری یا اگر از فروشگاه است، پول بپردازی." وقتی مطمئن هستید کودکتان پولی از شما برداشته، سؤال نکنید. بگویید:

- پولی را که از برداشته‌ای، بیار بگذار سرجایش." وقتی پول را پس آورد بگویید: - "تو می‌توانی از پولی که مال خودت است برداری. هر موقع پول لازم داشتی به من بگو. در مورد آن صحبت خواهیم کرد."

اگر چیزی برداشت، او را مجبور کنید تا آن را برگرداند: متأسفم چیزی را که متعلق به دوستت بوده برداشته‌ای. شاید هم اشتباهی در کیفت گذاشته‌ای به هر حال آن را به او برگردان." در این مورد خونسردی خود را حفظ کرده و بدون اهانت به شخصیت او اشتباهش را مطرح نمایید.

مسئله دزدی را به صورتی مطرح نمایید که فرزندتان می‌تواند خودش را اصلاح کند: اگر فرزندتان خودش را یک دزد به‌حساب آورد، تصویر ذهنی‌اش از خودش این می‌شود که ذاتاً آدم بدی است. با گفتارتان او را از رفتارش جدا کنید. بگویید: "اگر دلیل اشتباهت را بدانم شاید بتوانم کمکت کنم که دوباره این اشتباه را نکنی." اگر جواب داد: "دلیلش را نمی‌دانم. بگویید: "وقتی چشمت به آن چیزهایی که می‌خواستی افتاد چه فکری کردی؟"

مادامی که به این صورت با او صحبت می‌کنید، موقعیتی را برایش به وجود می‌آورید که دفعه بعد، وقتی خواست چیزی را بردارد، کمی فکر کند. احساس خواهد کرد که شما طرفدار و حامی او هستید. به او می‌آموزید که خواسته‌هایش را به تأخیر بیاندازد تا بتواند به طرز صحیحی آن را به‌دست بیاوردید.

به‌طور اغراق‌آمیز با مسئله برخورد نکنید. توجه داشته باشید که هر کودکی امکان دارد گاهی دزدی کند و این عمل باعث نخواهد شد که او یک دزد بار بیاید. لازم نیست در چنین مواردی خودتان را ببازید.

به فرزندتان برچسب "دزد" نزنید: دزدی را به‌عنوان یک مسئله رفتاری تلقی نمایید که قابل اصلاح است، نه یک اشکال شخصیتی. بدون اهانت به شخصیت کودک با لحن ملایم و محکم راهنمایی‌اش کنید. در خانه به او بیاموزید که اگر خواست چیزی را که متعلق به شما یا خواهر و برادرش است بردارد، اول اجازه بگیرد (برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...
سید جمال‌الدین اسد آبادی، اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ

سید جمال‌الدین اسد آبادی، اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ

سید جمال الدین اسد آبادی شخصیتی که به عنوان یکی از پیشگامان بیداری اسلامی، همواره مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی، بوده است. مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد، به نقش سیدجمال در بیداری اسلامی و تأکید او بر وحدت مسلمانان اشاره کرده‌اند.
آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

شبهه: اگر استفاده از واژه سلفی را درست نمی دانید، چرا مقام معظم رهبری از این واژه استفاده نموده اند؟
طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

در روزهای اخیر شاهد آنیم که دولت جدید آمریکا و حاکمان رژیم صهیونیستی، طرحی مبنی بر انتقال ساکنین غزه به برخی از کشورهای اسلامی مطرح کرده اند. بدین سان که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از لزوم مهاجرت فلسطینیان نوار غزه به مصر و اردن، سخن گفته.
رمز بقاء انقلاب اسلامی در نگاه امام  خمینی (ره)

رمز بقاء انقلاب اسلامی در نگاه امام خمینی (ره)

در آستانه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. انقلابی که افزون بر برکات مادی و معنویش نسبت به ملت ایران و مستضعفان عالم، همچنین بسیاری از معادلات منطقه ای و بین المللی مستکبران را برهم زد و بطور قطع و یقین می توان ادعا کرد برپایی چنین انقلابی، آرزوی بسیاری از مصلحان جهان در ادوار مختلف تاریخ بوده است.

پر بازدیدترین ها

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...
سید جمال‌الدین اسد آبادی، اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ

سید جمال‌الدین اسد آبادی، اسلام‌خواهِ شجاعِ مبارزِ بزرگ

سید جمال الدین اسد آبادی شخصیتی که به عنوان یکی از پیشگامان بیداری اسلامی، همواره مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی، بوده است. مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های متعدد، به نقش سیدجمال در بیداری اسلامی و تأکید او بر وحدت مسلمانان اشاره کرده‌اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
Powered by TayaCMS