نشست راهکارهای مدیریت شبکه‌های مجازی در خانواده (استاد فروهر)

نشست راهکارهای مدیریت شبکه‌های مجازی در خانواده (استاد فروهر)

در حوزه شبکه‌های اجتماعی کتاب‌های زیادی نوشته شده است. مارشال ملکوهان نزدیک به سی سال قبل  پیش‌بینی کرد که رسانه‌ها دنیایی به این عظمت را تبدیل به دهکده جهانی می‌کنند و می‌‌دانید این اتفاق تقریباً رقم خورد. آن زمانی است که مارشال ملکوهان این را پیش‌بینی کرد، بشر در آن تنگنای تنگ استفاده از ظرفیت‌های رسانه بود و یک رادیو، یک تلویزیون، بیشتر وجود نداشت. جلوتر که آمدیم، رسانه‌ها هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و اخیراً یعنی حدود  چند سالی است که زمزمة فضای مجازی مطرح شده است. فضای مجازی، به تعبیر من حوزه ارتباطات و رسانه را در خودش بلعیده است؛ چون در رسانه و در ارتباطات معمولاً به یک بعد نیازهای بشری توجه می‌شود و آن هم بعد ارتباط است، یعنی شما در یک رسانه صحبت سر ارتباط است و پیامی به شما منتقل می‌شود؛ یعنی در فضای ارتباطات یک پیام به شما منتقل می‌شود، اما در فضای مجازی صحبت بر سر زندگی است؛ یعنی برخی در آنجا زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند. فضای مجازی امروز چندین برابر فضای حقیقی زندگی ما شده است و این فضا مدیریت و برنامه‌ریزی می‌خواهد همه ما نیز به یک نوعی درگیر هستیم.

سال قبل‌ که ما در مورد ماهواره صحبت می‌کردیم، قطعاً خیلی از شما‌ها درگیر آن بحث نبودید، چون می‌گفتید ماهواره در خانه ما که نیست، یا در قدیم که سی‌دی بود، می‌گفتید سی‌دی که در خانه ما نیست؛ ویدئو بود، می‌گفتید ویدئو که در خانه ما نیست، اما الآن چی! الآن شما می‌بینید که صحبت سر آسیب‌های فضای مجازی است که  همه درگیرش هستند، یعنی تقریباً ما کسی را نداریم که  در فضا مجازی درگیر نباشد. وضع فعلی فضای مجازی، وضع نگران کننده‌ای است. باتوجه به آن نکاتی که در مقدمه عرض شد،  و با توجه به اینکه ما  در زیرساخت‌های فضای مجازی، الآن وابستگی شدید داریم؛ - شما می‌دانید اینترنت ما الآن با تقریباً ده تا واسطه  به کشور آمریکا برمی‌گردد.

اصل اول برای مدیریت رسانه در خانواده، اصل حاکمیت است. قانونی که امروز ما در این بحث  بر آن فوق‌العاده تأکید داریم، این است که در خانه باید برای استفاده از رسانه‌ها قانون وضع بشود. اگر نبوده، باید بیاوریم و اگر نیست باید تولیدش بکنیم؛ این در ادبیات ما باید بیاید؛ اصلاً چه استفاده‌ای باید بکنیم. در کشورهای غربی رسانه‌هایی که بین مردم  است،  پیوست فرهنگی دارد. در برنامة پنجم توسعه کشور ماهم این قانون بوده است که هر رسانه‌ای وارد زندگی مردم می‌شود، باید پیوست فرهنگی داشته باشد؛ یعنی بنده مثلاً می‌گویم، دیشب خوابیدم و صبح بلند وقتی بلند شدم، دیدم گوشی موبایلم اینترنتش مثلاً60 برابر بالاتر رفته است؛ این باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد که این اینترنتی که سرعتش بیشتر شده است، این مضر است و برای کنترلش این کار و آن کار را انجام بدهد، ولی الآن نیست. شما آیا سرعت گوشی موبایلتان بالا رفت پیوست فرهنگی همراهش بود؟ گوشی موبایل می‌روید می‌خرید، پیوست فرهنگی همراهش است؟ لب‌تاب می‌خرید، پیوست فرهنگی همراهش هست؟ کجا پیوست فرهنگی بوده است؟ اصلاً نیست؛ یعنی حتی برای تلویزیون باید پیوست فرهنگی باشد که این برنامه‌هایش طبقه‌بندی شده باشد.  تا بچه من بتواند چه برنامه‌هایی ببیند، این نیست؛ پس وقتی نیست، خودمان باید آن را وضع بکنیم. 

اصل دوم اصل مسئولیت‌پذیری است؛ صحبت‌های متعددی که ما می‌کنیم پیرامون این فضا که  شخص می‌گوید: چرا جلویش را نمی‌گیرند؟ چرا آن را نمی‌بندند؟ چرا کنترل نمی‌کنند؟ خب نمی‌کند الآن شما چکار می‌خواهید انجام بدهید؟ بالاخره باید مسؤولیت خانواده خودت را بپذیری؟ قرآن می‌فرماید: خودتان و خانواده‌تان را از  آتش جهنم نجات بدهید؛ ما وظیفه و مسئولیت داریم ما نمی‌‌توانیم شانه خالی بکنیم

 اصل سوم اصل آموزش و آگاه‌سازی است. ما داریم اصول زنجیره‌ای مدیریت رسانه را در خانواده بررسی می‌کنیم. اصولی که به ما کمک می‌کند تا رسانه در خانواده، رسانه امنی باشد؛ البته تمام امنیت را نمی‌تواند ایجاد بکند، بلکه بخشی از امنیت را برای ما به وجود می‌آورد. اصل سوم، اصل آموزش آگاه‌سازی است. البته این اصولی که ما اینجا تعریف می‌کنیم، ممکن است، کسی برود و استفاده دیگری از آنها بکند، این اصول کلی تربیت است که بسیار نیز کارآمد است. شما در حوزه‌های دیگر نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: بهترین کمک برای پاک ماندن خرد تعلیم  است،  باید آموزش بدهیم و امروز آموزش در کشور ما خیلی اندک و محدود است و روی آن سرمایه‌گذاری کمی می‌شود. در کتاب‌های ابتدایی ما باید آموزش سواد رسانه‌ای باشد.

اصل 4 اصل الگوسازی است؛ یعنی ما باید برای بچه‌هایمان الگو بسازیم؛ امروز خاصیت انیمیشن و بازی کامپیوتری ساختن الگو برای بچه‌ها است؛  برای بچه‌ها، بعضی از این شخصیت‌هایی که در بازی‌ها و انیمیشن هستند، خدای ذهنشان شده است. تست TAT را روی 100  کودک ما انجام دادیم؛ خدای ذهن تمام این کودکان، شخصیت‌های کارتنی است که می‌بینند؛ دارند الگو و جایگاه تعریف می‌کنند؛ ما در این وضعیت باید چه‌کاری انجام دهیم؟ باید برای تعریف الگو برای فرزندمان پیشگام بشویم. الآن  شهدا و علما، دانشمندان و حتی اندیشمندان معاصر ما را بچه‌ها نمی‌شناسند، اما فلان شخصیت کارتونی را  کامل می‌شناسد؛ فلان بازیگر فوتبال را خوب می‌شناسد و از جزئیاتش هم خبر دارد. 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

شبهه: اگر استفاده از واژه سلفی را درست نمی دانید، چرا مقام معظم رهبری از این واژه استفاده نموده اند؟
Powered by TayaCMS