معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام توسط محمد لطیفی ترجمه شده است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب شامل 5 فصل است. فصل اول این کتاب به بررسی نام‌ها و ویژگی‌های فردی آن حضرت پرداخته است. فصل دوم با عنوان اصول عقاید، فصل سوم عبادت، قرآن و ذکر در سیره آن حضرت را بیان کرده است؛ فصل چهارم اخلاق و آداب و فصل پنجم شامل احکام است. این کتاب دارای ویژگی‌های خاص خود است که عبارتند از:

1. احادیثی برگزیده شده است که حکایتگر استمرار و تکرار عمل است؛ گرچه در لفظ حدیث به تکرار اشاره‌ای نشده باشد.

۲. همچنین اگر در حدیث عبارت: «كان يقول» آمده، سیره قولی محسوب و ثبت شده است؛ زیرا به تعبیر حضرت امام خمینی به مفاد كان يقول غیر از قال يا يقول است؛ زیرا از آن، استمرار، فهمیده و معلوم می‌شود که آن حضرت این کلام را مکرر می فرموده‌اند.

٣. درباره کتب حدیث عامه با توجه به اینکه متأسفانه اکثر آنان از احادیث اهل بیت(ع) خالی هستند؛ لذا به جز کتاب‌های کنزالعمال و تاریخ ابن عساکر جلدهای مربوط به ائمه و نیز تک نگاری‌هایی چون تذكرة الخواص، فصول المهمه، مناقب خوارزمی و ... که به صورت کامل مطالعه شد، کتاب‌های حلية الأولياء، معجم کبیر طبرانی، جامع الأصول، طبقات ابن سعد، صحاح، سنن و نیز به صورت موردی دیده شده است؛ البته در برخی موارد نیز برای ارجاع حدیث به منبع اصلی به بعضی از کتب عامه مراجعه و به آنها ارجاع داده شده است.

۴. اصرار براین بوده است که احادیث در حد امکان به منابع اصلی و یا مشهور و مورد اعتماد ارجاع داده شود و فقط در صورت دسترسی نداشتن به منبع اصلی، به منابع متأخر بسنده شده است.

۵. همچنین سعی شده است تا احادیث با ذکر سند ثبت شود و فقط درباره احادیث نقل شده از تاریخ ابن عساکر و مشابه آن که سندهای طولانی داشته و با ذکر القاب و اوصاف محدثان همراه بوده، این نکته مراعات نشده و اسناد مفصل، حذف شده است.

6. به دلیل پرهیز از مفصل نویسی، بعضی از احادیث مفصل نیز تلخیص یا تقطيع شده و تنها به سیره مورد نظر اکتفا و به ویژه در نقل احادیث ادعیه مفصل از ائمه لالا فقط به نقل مقدمه و بخش کوتاهی از دعا بسنده شده است.

7. تلاش شده است تا حد امکان برای هریک از احادیث، بیشتر از یک منبع، شناسائی و نیز متن‌های مشابه و یا دارای تفاوت اندک و نیز مضمونهای متحد، به هم ارجاع داده شود. گرچه در صورت نیاز، به برخی از تفاوت‌ها در پاورقی اشاره شده است.

۸ احادیث مشترک بین دو یا چند معصوم با توجه به دو نکته تنظیم شده است؛ چنانچه در حدیث یادشده، نشان بارزی از اختصاص آن به یکی از معصومین بوده، طبق همان عمل شده است و چنانچه چنین نشانه ای وجود نداشته، آن حدیث در فصل مربوط به معصومی که تقدم تاریخی داشته، آمده است.

۹. هدف از نگارش این مجموعه گردآوری احادیث و آثار مربوط به سنن عملی و سیره مداوم معصومین(ع) بوده و درباره صحت مضمون و یا سند حدیث تحقیقی صورت نگرفته است و فقط در بعضی از موارد که مطلب، خلاف صریح قرآن کریم یا کذب در آن، صریح بوده، آن مطلب، حذف شده و یا در پاورقی درباره آن توضیح مختصری آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

شبهه: اگر استفاده از واژه سلفی را درست نمی دانید، چرا مقام معظم رهبری از این واژه استفاده نموده اند؟
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
Powered by TayaCMS