طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

نویسنده: محمد باغچقی

عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم

در روزهای اخیر شاهد آنیم که دولت جدید آمریکا و حاکمان رژیم صهیونیستی، طرحی مبنی بر انتقال ساکنین غزه به برخی از کشورهای اسلامی مطرح کرده اند. بدین سان که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از لزوم مهاجرت فلسطینیان نوار غزه به مصر و اردن، سخن گفته ونتانیاهو نیز می گوید:

اهالی غزه را باید به کشور عربستان منتقل کرد. این طرح که قطعا طرحی ضدانسانی بوده و در تعارض جدی با قوانین بین المللی نیز می باشد، مورد اعتراض بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه قرار گرفت.

در این میان هرچند مسوولان عربستانی نیز به چنین طرحی اعتراضی شدید کرده اند، ولی هنگامی که به آراء برخی از عالمان وهابی مراجعه می کنیم با کمال تاسف مشاهده می شود آنان نیز سال ها جلوتر از طرح ترامپ و نتانیاهو، مسئله مهاجرت فلسطینیان را مطرح کردند. چنانکه محمد ناصرالدین البانی (از عالمان معاصر وهابیت) در عبارتی عجیب چنین تصریح می کند:

«أن مكة خير من فلسطين، وأن النبي - صلى الله عليه وآله وسلم - لما لم يستطع إقامة الدين فيها هاجر منها، فعلى كل مسلم لا يستطيع أن يقيم دينه في أي بقعة أن يتركها وينتقل إلى بلدة يستطيع فيها ذلك»

قطعا مکه بهتر از فلسطین است و لذا همانطور که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وقتی مشاهده کرد قدرت بر اقامه دین در مکه را ندارد، به مدینه مهاجرت فرمود، همانطور نیز همه مسلمانانی که قدرت بر اقامه دین در بلادشان را ندارند باید به مناطق دیگر هجرت نمایند.[1]

بدون شک این عبارت که بار دیگر نشان می دهد وهابیان همواره در خدمت مقاصد استکبار بوده و اسلامشان همان اسلام آمریکایی می باشد، با اشکالات عدیده ای روبه رو است

از جمله آن که قطعا در متن فوق، قیاس مع الفارق صورت گرفته است. بدین صورت که اساسا قیاس وضعیت مسلمانان صدر اسلام که در سال های ابتدایی دعوت رسول الله (صلی الله علیه وآله) در مکه می زیسته اند با وضع مسلمین عصر حاضر قیاس نادرستی است.

زیرا در سال های ابتدایی ظهور اسلام، طبعا هم جمعیت مسلمانان، بسیار اندک و محدود بود و هم جامعه اسلامی در نهایت فقر و تنگدستی به سر می برد؛

حال آنکه امت اسلامی و کشورهای مسلمان در عصر حاضر، علاوه بر بهره مندی از ثروت های سرشار خدادادی، همچنین جمعیت قابل توجهی نیز دارند.

تنها مسئله تاسف باری که در این میان وجود دارد، عدم وحدت مسلمانان است. وگرنه بدون شک اگر امت اسلام، متحد می بود بسیاری از این حوادث تلخ یا رخ نمی داد و یا در مدت زمان کوتاهی حل می شد؛ همانطور که امامین انقلاب بارها تصریح فرموده اند، علت اصلی زیاده خواهی های مستکبران در منطقه ما و همچنین بروز بحران هایی همچون بحران فلسطین، عدم اتحاد امت اسلامی می باشد. چنانکه حضرت امام (ره) در این باره می فرمایند:

«در جامعه اسلامى كه مشترك ما بين همه است، در كلمه توحيد كه مشترك بين همه است، (مسلمانان باید) در مصالح اسلامى كه مشترك بين همه است با هم توحيدِ كلمه كنند. اگر اينها توحيد كلمه كنند، ديگر يهود به فلسطين طمع نمى ‏كند؛ ديگر هندو به كشمير طمع نمى ‏كند.»[2]

بنابراین مقایسه ای که البانی مطرح کرده است، قیاسی مع الفارق است و طبعا نتیجه ای که در پایان عبارتش عنوان می کند (یعنی لزوم هجرت فلسطینیان از سرزمین های اشغالی)، نیز نتیجه ای نادرست خواهد بود.

یکی دیگر از عبارات البانی در رابطه با لزوم مهاجرت فلسطینیان از فلسطین بدین صورت در کتاب «فتاوى الشیخ الألبانی ومقارنتها بفتاوى العلماء» ذکر شده است:

سوال کننده ای از جناب البانی پرسیده است: آیا جایز است اهل کرانه باختری از سرزمین شان خارج شده و به شهر دیگری مهاجرت کنند؟

البانی در پاسخ چنین تصریح کرده است: «یجب أن یخرجوا یا أخی , یجب أن یخرجوا من الأرض التی لم یتمکنوا من طرد الکافر منها إلى أرضٍ یتمکنون فیها من القیام بشعائرهم الإسلامیة»

واجب است که از آنجا هجرت نمایند. چراکه به طور کلی کسانی که قدرت بر طرد کفار از سرزمین هایشان ندارند، باید از سرزمین خود مهاجرت کنند.[3]

همانطور که روشن است در این عبارت، البانی تصریح می کند بر فلسطینیان واجب شرعی است که سرزمین آباء و اجدادی شان را ترک کرده و آن را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند چرا که مردم فلسطین، قدرت رویارویی با اسرائیل را ندارند!!

این فتوای عجیب و تاسف بار در حالی از سوی البانی وهابی صادر شده است که:

  1. در این سالها، فلسطینیان مقاوم و قهرمان، ضربه های کاری فراوانی را بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرده اند. چنانکه حادثه طوفان الاقصی که خسارات فراوانی را به صهیونیست ها وارد ساخت، از جمله این ضربه ها به حساب می آید.
  2. همچنین پس از وقوع این حادثه که منجر به اسارت تعداد قابل توجهی از اسرائیلی ها شد، سردمداران رژیم صهیونیستی، پس از آنکه از دست یابی به اسرای خود مایوس گشتند، مجبور به قبول آتش بس و تبادل زندانیان شدند.

 حال باید از وهابیان پرسید: اگر این قدرت نمایی مردم فلسطین نیست، پس چیست؟

از منظر دین مبین اسلام، هنگامی که برخی از مسلمانان مورد ظلم دشمنان واقع می شوند و لذا در سختی و تنگنا قرار دارند، بر سایر امت اسلامی فرض است که با تمامی امکانات به کمک آنان بشتابند. که اگر چنین نکنند، طبعا می بایست در مسلمان بودن خود شک کنند.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این باره فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ‏ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.»

کسی که ندای (یاری طلبی) مظلومی را که مسلمانان را ندا می کند، بشنود ولی جوابی نسبت به آن ندا ندهد، مسلمان نیست. [4]

بر همین اساس می بایست خطاب به وهابیان گفت: بجای آنکه بر وجوب هجرت فلسطینیان از سرزمین هایشان فتوا دهید، به فکر حمایت همه جانبه از آنان باشید؛

بدون تردید اگر همه کشورهای اسلامی در مسئله دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی متحد شوند، قطعا مشکل فلسطین در مدت زمان بسیاری کوتاهی حل خواهد شد و صهیونیست ها دست از تعدی و ظلم برخواهند داشت.

چنانکه رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این باره می فرمایند: «اگر مسلمانها متّحد باشند، وضع فلسطین آن‌چنان که امروز مشاهده میکنیم نخواهد بود.» [5]

 


 پی‌نوشت‌ها

[1] مشهور بن حسن آل سلمان، السلفيون وقضية فلسطين في واقعنا المعاصر، ص14، فلسطین، مركز بيت المقدس للدراسات التوثيقية، چاپ اول، 1423 ه‌ق

[2] صحیفه امام، ج2، ص33

[3] الطیبی، عکاشة عبد المنان، فتاوى الشیخ الألبانی ومقارنتها بفتاوى العلماء، ص 18، قاهره، مکتبة التراث الإسلامی، چاپ اول، 1414ه‌‌‌‌ق

[4] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج2، ص163، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407 ق.

[5] بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در تاریخ 27 آذر 1395

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

نکاتی پیرامون حمایت جدید جولانی و اردوغان از مساله فلسطین

اخیرا جولانی (احمد الشرع) و اردوغان به حمایت از مساله فلسطین پرداخته اند، آیا این حمایت ها جدی است و می توان روی حرفهای جولانی و اردوغان در حمایت از فلسطین حساب کرد که نکاتی در این رابطه بیان می گردد...

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

آیا برای وهابیت و سایر جریانها از واژه سلفی استفاده کنیم یا خیر؟

شبهه: اگر استفاده از واژه سلفی را درست نمی دانید، چرا مقام معظم رهبری از این واژه استفاده نموده اند؟
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
Powered by TayaCMS