فرصت‌ها و چالش‌هاي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي بر تربيت اجتماعي

فرصت‌ها و چالش‌هاي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي بر تربيت اجتماعي

نویسندگان: اكبر صالحي* و  امير مرادي**

هدف اصلي اين پژوهش، تبيين و ارزيابي فرصت‌ها و تهديدهاي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي بر تربيت اجتماعي است. سؤالات پژوهش عبارت است از: چه رابطه‌اي بين اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي با تربيت اجتماعي وجود دارد؟ فرصت‌هاي و تهديد‌هاي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي براي تربيت اجتماعي كدامند؟ روش پژوهش حاضر توصيفي - تحليلي است. نتايج حاصل از پژوهش نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين فرصت‌هاي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي براي تربيت اجتماعي، عبارت است از: تشويق كاربران به شركت در مشاركت‌هاي مفيد اجتماعي، گذر از مرزهاي جغرافيايي و آشنايي با افراد، جوامع و فرهنگ‌هاي مختلف، ايجاد و تقويت خرد جمعي، بيان آزادانة عقايد، ايده‌ها، افكار و تمرين مهارت‌هاي اجتماعي؛ مهم‌ترين تهديدهاي آن نيز عبارت است از: افزايش انزواي اجتماعي و كاهش تعاملات واقعي اجتماعي با والدين، دوستان و اقوام، برتري جنبة «هويت‌زا» بودن اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي بر جنبة «هويت‌ساز» بودن آن، ايجاد صميميت‌هاي مجازي و به‌خطر افتادن روابط چهره به چهره، ترويج فرهنگ هرزه‌نگاري و شكستن حريم خصوصي.

واژگان كليدي: فرصت‌ها، تهديدها اينترنت، شبكه‌هاي اجتماعي، تربيت اجتماعي.

 

---------------------------------------------------

* . استاديار گروه فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، salehihidj2@yahoo.com

** . دانشجوي دكتري فلسفه‌ تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي، amirmoradi8@yahoo.com



Social education: opportunities and challenges in Internet and social networks

Akbar Salehi*

Amir Moradi**

 

The main purpose of this research is to explain and evaluate internet and social networks opportunities and challenges for social education. The questions of the research are proposed as follows: what is the relation between internet and social networks and social education? What are internet and social networks opportunities and challenges for social education? The research uses a critical-descriptive and quantitative content analysis method. The results show that the most important opportunities for social education in internet and social networks include: encouraging the users to participate in useful social contributions, passing through geographical boundaries and knowing different people, societies, and cultures, creation and promotion of collective wisdom, freedom of beliefs and ideas, and exercising social skills. The main threats also include: increasing social isolation and lowering actual social relations with parents, friends and relatives, priority of “identity creation” aspect of internet and social networks over its “identity making” aspect, making virtual intimate relations, threatening face-to-face relations, promotion of pornography, and disregarding the privacy.

Keywords: opportunities, challenges, internet threats, social networks, social education.

 

------------------------------------

* .Assistant professor of the philosophy of education group, Kharazmi  University, Department of psychology and education sciences, salehihidj2@yahoo.com

** . PhD student of the philosophy of education,  Kharazmi  University, amirmoradi8@yahoo.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

در روزهای اخیر، بحث‌هایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پ‌ک‌ک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کرده‌اند، اما آیا واقعاً می‌توان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

سرویسهای جاسوسی همواره روش تغییر ماهیت را برای تطهیر چهره افراد و جاانداختن در بین جوانان در پیش گرفته اند.
Powered by TayaCMS