جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

✍️محمد باغچیقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) قم

به بهانه فرا رسیدن بیستم جمادی الثانی سالروز قمری ولادت حضرت امام خمینی (ره):
رهبر انقلاب (مدظله العالی) در خرداد ماه 1394 و در بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار سخن از «مکتب امام خمینی (ره)» را به میان آوردند و با اشاره به زنده بودن این مکتب و همچنین مبتنی بودن آن بر مبانی توحیدی، همگان را به شناخت و البته پیروی از این مکتب توصیه کردند. نکته حائر اهمیت در این میان آن است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این دیدار در بیانی بسیار صریح فرمودند: «اگر راه امام (ره) را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» پر واضح است این فرمایش حاوی این نکته می باشد که اگر ملت ایران، از اصول و شاخصه های مکتب بنیانگذار انقلاب غفلت ورزیده و به آنها اهتمام نورزد، قطعا متضرر خواهد شد.
نکته جالب ماجرا آنجاست که رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این مراسم، ضمن اشاره به مطلب فوق، همچنین به بیان اصول و شاخصه های مکتب امام (ره) پرداخته و یکی از این اصول را اینگونه تبیین می فرمایند: «یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام (ره)، مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها؛»
از این رو مشخص می شود یکی از اصول اساسی که همواره امام خمینی (ره) نسبت به آن دغدغه و اهتمامی جدی داشته اند، مسئله وحدت جامعه اسلامی است. چنانکه به غیر از این فرمایش رهبر انقلاب (مدظله العالی)، شواهد دیگری نیز بر این مدعا وجود دارد. طبعا ذکر تمامی این شواهد نیازمند نگارش اثری بسیار مفصل تر است و لذا در این مَقال نمی گنجد از این رو در ادامه صرفا به سه نمونه از فرمایشات حضرت امام (ره) که از اهتمام جدی ایشان نسبت به مسئله وحدت و پرهیز از تفرقه دلالت دارند اشاره می شود:

1️⃣ فرمایش اول:
«مسلمین مأمورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر و مودّت و اخوّت. و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانی شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.»
شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص310.

2️⃣ فرمایش دوم:
«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.»  
صحیفه امام (ره)، ج6،ص133.

3️⃣ فرمایش سوم:
«بر جميع سخنرانان، چه در محيطهای باز و چه بسته و تمام نويسندگان، تکليف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنايه‏، از گفتار و نوشته‏های اختلاف‏انگيز اجتناب نمايند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و بايد بدانند که‏ ايجاد اختلاف در محيط حاضر، جز تبعيت از نفس اماره و شيطان درونی و خدمت به ابرقدرتها خصوصاً امريکای جهانخوار، نيست. و از منکرات بزرگی است که شيطان به اسم اسلام، بر زبانها و قلمها جاری می‏کند.»
صحیفه امام (ره)، ج14، ص253.

به هرحال روشن می شود که وحدت از جمله اموری به حساب می آید که حضرت امام (ره) در طول حیات مبارک شان بدان اهتمام می ورزیدند و امید است ملت ایران در سایه التزام عملی به این مهم که از جمله اصول اساسی مکتب آن بزرگوار به شمار می رود، به سعادت و موفقیت در دو دنیا نائل شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

در روزهای اخیر، بحث‌هایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پ‌ک‌ک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کرده‌اند، اما آیا واقعاً می‌توان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

سرویسهای جاسوسی همواره روش تغییر ماهیت را برای تطهیر چهره افراد و جاانداختن در بین جوانان در پیش گرفته اند.

پر بازدیدترین ها

تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

تغییر ماهیت روش مستقیم سرویسهای جاسوسی

سرویسهای جاسوسی همواره روش تغییر ماهیت را برای تطهیر چهره افراد و جاانداختن در بین جوانان در پیش گرفته اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

در روزهای اخیر، بحث‌هایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پ‌ک‌ک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کرده‌اند، اما آیا واقعاً می‌توان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
Powered by TayaCMS