کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

نویسندگان کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت، محسن داودآبادی، اسماعیل بیوکافی، محمدعلی پیلتن هستند.

این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.اين اثر، پژوهشي است مبتني بر قرآن و حديث در زمينه مباني و اصول تبليغ دين که پشتوانه نظري فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي است و براي صاحب‌نظران و فعالان در حوزه فرهنگ و تبليغ ديني مفيد هست. کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهوم‌شناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگی‌های مبلغ دینی است. در پیشگفتار این کتاب آمده است که: از نگاه دین مبین اسلام بهره‌گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری واصلی‌ترین وظیفه رسول اکرم و پیامبران الهی نیز همین بوده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اوما على الرسول إلا البلاغ المبين و بر عهده پیامبر خدا وظیفه‌ای به‌جز تبلیغ آشکار نیست.

جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تأکید داشته و دارند؛ امام خمینی که بارها دراین‌باره فرموده‌اند: «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظف‌اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند».

مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می‌فرمایند: «تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه‌ها قرار داشت؛ عالمان بزرگ، در زمره‌ی مبلغان دیانت بودند و مسؤولیت خود را در سنگر تبلیغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه‌های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه‌های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند.... منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریف‌ترین کارهاست و بایدوشاید که شریف‌ترین انسان‌ها و عالم‌ترین و آگاه‌ترین آنها به مسائل اسلامی و عامل‌ترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند؛ کما اینکه در گذشته هم همین‌طور بوده است.»

ازآنجاکه ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظام‌مند دین اسلام ممکن نیست، ضروری بود تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث درزمینه قواعد مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

دومین نشست "ماهواره و تربیت" برگزار شد.

دومین نشست "ماهواره و تربیت" برگزار شد.

در این نشست دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی از مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما سخنران این نشست را بر عهده داشتند که به بررسی موضوع ماهواره و تربیت در چهار محور پرداختند.
شماره 3 و 4 پژوهش نامه تربیت تبلیغی منتشر شد.

شماره 3 و 4 پژوهش نامه تربیت تبلیغی منتشر شد.

در سرپژوهه این شماره به اهداف و ضرورت‌های تربیت تبلیغی و همچنین سیاست‌های فصلنامه، واکاوی این دو واژه (تربیت و تبلیغ)، نوع ارتباط و همچنین تعریف اصلی تربیت تبلیغی پرداخته‌ شده است.
انتشار دو شماره دیگر از فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی در آینده نزدیک

انتشار دو شماره دیگر از فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی در آینده نزدیک

فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی،
جهاد با نفس؛ راه رسیدن به مقامات بلند معنوی

جهاد با نفس؛ راه رسیدن به مقامات بلند معنوی

نفس آدمی هر گاه به سوی بدی و پلیدی و زشتی‌های سوق می‌یابد، ایده مقابله با آن اهمیت یافته...
Powered by TayaCMS