⁉️آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟!
⚠️در روزهای اخیر، بحثهایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پکک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کردهاند، اما آیا واقعاً میتوان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
💣پکک: گروهک محارب و ضد اسلامی
⛔️پکک نهتنها یک گروه مسلح و تروریستی است، بلکه با عقاید الحادی و ضداسلامی خود، سالهاست دست به قتل، ناامنی و تخریب ارزشهای اسلامی میزند.
💥این گروهک محارب، مسئول کشته شدن هزاران بیگناه است و هیچ ارزشی برای امنیت جامعه و مردم مسلمان قائل نیست.
💣پخشان عزیزی: عضو رسمی و کادری گروه محارب
⛔️پخشان عزیزی یکی از اعضای کادری و مسئولین این گروه است که نهتنها در تصمیمگیریها و اجرای سیاستهای تروریستی نقش داشته، بلکه فعالانه در مسیر اهداف این گروهک گام برداشته است.
💥آیا میتوان کسی که به یک گروه محارب خدمت کرده و در ناامنی و فساد نقش داشته است را یک «زندانی سیاسی» دانست؟
📜حکم اسلامی درباره محاربه
📖بر اساس آیه 33 سوره مائده و نظر فقهای اهل سنت، حکم محاربه به وضوح مشخص است:
🔰"إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ."
📝ماوردی عالم برجسته اهل سنت در تبیین این آیه می نویسد:
📔«أنها نزلت إخباراً من الله تعالى بحكم من حارب الله ورسوله وسعى في الأرض فساداً من المسلمين وغيرهم ، وهذا قول الجمهور ، وهو الصحيح الذي عليه الفقهاء»
👈یعنی آیه خبر از حکم خداوند در خصوص محاربین علیه خداوند و رسولش و مفسدان در زمین از مسلمانان و غیره، خبر می دهد
👈و این قول جمهور اهل سنت است و این نزد فقهاء صحیح است.
📚ماوردی، الحاوي الكبير ج 13 ، ص 352
⚔️حکم کمک کار محاربین
📝ماوردی از علمای بزرگ اهل سنت در این باره می نویسد:
📗وقال أبو حنيفة : الردء المكثر فيها ، والمهيب كالمباشر في إقامة الحد عليه...
👈یعنی ابوحنیفه گفته است کسی که باعث ازدیاد ترس و هیبت محاربین شده نیز همانند کسی است که مباشرتا جنایت کرده است و حد بر هر دو اقامه می شود. پس اگر یکی از آن محاربین آدم کشته باشد، همگی کشته می شوند...
👈استدلال ابوحنیفه به آیه {إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ في الأرض فساداً}(المائدة: 33) می باشد؛ چرا که آیه عام است و کسی را تخصیص نزده است
👈ابوحنیفه همچنین به روایتی از پیامبر (صلی الله علیه وآله) استدلال کرده که می فرماید:...کسی که بر امام [حاکم] خروج کرده پس با الله و رسولش محاربه کرده است؛ که چنین شخصی، کشته می شود، یا به صلیب کشیده می شود، یا تبعید می شود. پس در این روایت، محارب به صورت عام به کار برده شده و فرقی بین مباشر و غیر مباشر [سیاهی لشکر] گذاشته نشده است.
📚ماوردی، علی ، الحاوي الكبير ج 13 ص 363
📝همچنین وهبه زحیلی حکم احناف، مالکی ها و حنابله را چنین بیان می کند:
📘«فقال الحنفية والمالكية والحنابلة: إذا اجتمع محاربون، فباشر بعضهم القتل والأخذ، وكان بعضهم ردءاً، كان للردء حكم المحاربين في جميع الأحوال...»
👈یعنی احناف، مالکی ها و حنابله گفته اند زمانی که محاربان جمع بشوند و برخی از آنها مستقیما کسی را بکشند یا چیزی را غارت کنند و برخی (فقط) کمک کار آنها باشند در این مورد، با وجود محاربان، این کمک کنندگان نیز در تمام احوال حکم محاربان را دارند
👈چه به صورت مباشرتا کسی را کشته باشند یا مباشرت در کشتن نداشته باشند.
📚زحیلی، وهبه، الفقه الإسلامي وأدلته للزحيلي ج7ص 5468
✅لذا بر اساس نظر غالب جمهور اهل سنت، تمام اعضای یک گروه محارب، حتی اگر شخصاً مرتکب قتل یا غارت نشده باشند، به دلیل همکاری و مشارکت در فساد و ناامنی، به عنوان محارب شناخته میشوند و مجازات آنان اعدام است.
🧨خطر دفاع از یک محارب
دفاع از افرادی مثل پخشان عزیزی، که عملاً در ناامنی و جنایات گروهک محارب پکک مشارکت داشتهاند:
1️⃣تضعیف امنیت جامعه را به دنبال دارد.
2️⃣به تشویق محاربان و تروریستها منجر میشود.
3️⃣عدالت را زیر سؤال میبرد و زمینه را برای ادامه فعالیتهای تروریستی فراهم میکند.
🖌نتیجهگیری
✅پخشان عزیزی اگر خودش هم قتلی انجام نداده باشد چون جزو محاربین است بر اساس احکام اسلامی، حکم آن اعدام می باشد و دفاع از چنین افرادی نهتنها غیرمنطقی، بلکه خیانت به مردم بیگناه و قربانیان تروریسم است.
✳️به جای تأثیرپذیری از شعارهای احساسی و نادرست، از عدالت اسلامی و امنیت جامعه حمایت کنیم و دین را مصدر تشریع قرار دهیم.