آسیب‌شناسی رهزن‌های سلوک: نقدی دین‌پژوهانه با تکیه‌بر آرای مکتب ابن‌ عربی

آسیب‌شناسی رهزن‌های سلوک: نقدی دین‌پژوهانه با تکیه‌بر آرای مکتب ابن‌ عربی

آسیب‌شناسی رهزن‌های سلوک: نقدی دین‌پژوهانه با تکیه‌بر آرای مکتب ابن‌ عربی

(مطالعه موردی جنبش شاهدان یهوه[1])

 محمدجواد ادبی[2]

 چکیده

جنبش شاهدان یهوه یکی از جنبش‌های دینی معاصر در میان مسیحیت است که ادعاهای بسیاری در مورد ظهور مجدد عیسی مسیح (ع) داشته و مدعی است تنها افرادی به بهشت الهی رهنمون خواهند شد که از شیوه سلوک این جنبش پیروی نمایند. مقاله حاضر در پی آن است که از سویی با نقد دین‌پژوهانه و از سوی دیگر، با نقد عرفانی در زمینه آسیب‌شناسی تجربیات عرفانی- دینی بر پایه دیدگاه‌های محی‌الدین ابن عربی و تا حدی شاگردان مکتب او به مطالعه و نقد روش‌های سلوک و نقش مرشد در جنبش نوپدید شاهدان یهوه عطف توجه داشته باشد. با نگاهی آسیب شناسانه به این جنبش می‌توان دریافت در برابر ادعاها و سخنان انحصارطلبانه در جنبش‌هایی نظیر شاهدان یهوه، سنت عرفان اسلامی بر پایه آموزه‌های ابن عربی تلاش می‌کند تا مسیری را که در عین حفظ وجوه اصلی دینی قادر به پردازش نظام‌مند سلوک باطنی هم باشد پیش روی سالک قرار دهد و نه تنها سالک را در تعلیق معنایی رها نکند بلکه او را به سرمنزل مقصود واصل کند.

واژگان کلیدی: شاهدان یهوه، ابن عربی، پیر، سلوک حقیقی، توهم.

 

Pathology of Religious Bandits: A Religious Critique based on Ibn Arabi’s School
(Case Study of the Jehovah's Witnesses Movement)

Mohammad javad Adabi[3]

Abstract:

The Jehovah's Witnesses movement is one of the contemporary religious movements in Christianity that has many claims about the reappearance of Jesus Christ (AS) and claims that only those who seek Jehovah's Witnesses movement will go to paradise. The present article aims to study a hypocritical critique on the one hand and a mystical critique of the pathology of the mystical-religious experiences based on the views of Ibn Arabi and his students criticizing the methods of mystical journey and the role of the leader in the Jehovah's Witnesses movement on the other hand. With a pathetic look on this movement, it can be obtained against monopoly claims and statements in movements such as Jehovah's Witnesses, the tradition of Islamic mysticism based on the teachings of Ibn Arabi, is capable of systematically processing the esoteric mystical journey. By preserving the main religious elements, he will place the seeker not only to leave in a semantic suspension, but also to bring him to the destination.

Key Words: Jehovah's Witnesses, Ibn Arabi, preceptor, True mystical journey, Illusion.

 

[1] Jehovah’s Witnesses

[2]. دکترای فلسفه و حکمت اسلامی و استادیار دانشگاه؛ Ibnarabi638@gmail.com

[3] . Assistant Professor and PhD in Islamic Philosophy.

 

 

جهت دانلود فایل pdf متن مقاله، به پیوست مراجعه فرمایید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

در روزهای اخیر شاهد آنیم که دولت جدید آمریکا و حاکمان رژیم صهیونیستی، طرحی مبنی بر انتقال ساکنین غزه به برخی از کشورهای اسلامی مطرح کرده اند. بدین سان که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از لزوم مهاجرت فلسطینیان نوار غزه به مصر و اردن، سخن گفته.
رمز بقاء انقلاب اسلامی در نگاه امام  خمینی (ره)

رمز بقاء انقلاب اسلامی در نگاه امام خمینی (ره)

در آستانه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. انقلابی که افزون بر برکات مادی و معنویش نسبت به ملت ایران و مستضعفان عالم، همچنین بسیاری از معادلات منطقه ای و بین المللی مستکبران را برهم زد و بطور قطع و یقین می توان ادعا کرد برپایی چنین انقلابی، آرزوی بسیاری از مصلحان جهان در ادوار مختلف تاریخ بوده است.
آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

در روزهای اخیر، بحث‌هایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پ‌ک‌ک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کرده‌اند، اما آیا واقعاً می‌توان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
Powered by TayaCMS