معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

نویسنده کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما (به بهانه فیلم ورود ممنوع) محمد شکیبادل است. این کتب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است.

 این کتاب در دو فصل با موضوع: هويتي دور از تاروپود فرهنگ ديني و سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ گردآوری و نگارش شده است. درفصل اول موضوعاتی چون داستان فيلم: پيله زنانه يک کمدي ساز جوان، مقدمه، سينماي ايران، کمدي يا هجو؟ کارگرداني به نام رامبد جوان، راه رفتن روي لبه تيغ، تيغ بازيگري بر ابريشم شخصيت پردازي، قصه گويي عنصر پويايي روايت، پيله‌اي زنانه تنيده بر فرهنگ جامعه، نسخه زنانه‌اي از جنس مردانه، خانواده عليه فرهنگ، در جستجوي هويت زنانه، ميوه ممنوعه يا مجاز؟ مرزها و تابوهاي جنسي، مذهب در پروسه فراموشي، حرف آخر، موردبحث قرار گرفته است.

سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ، نشست اول: دين، فرهنگ و آموزه‌هاي اجتماعي، نشست دوم: حيا و عفت در سينما؛ بايد‌ها و راهکار‌ها  از دیگر موضوعات این کتاب در فصل دوم است.            

در بخش سخن پژوهشکده آمده است: دنیای امروز در مناسبات در هم تنیده فنّاوری‌های چندرسانه‌ای (رسانه‌های صوتی و تصویری) گرفتار آمده است. امروزه نظریه‌پردازان رسانه، نقش آن را فراتر از یک واسطه انتقال پیام می‌دانند و برای آن تأثیرهای ساختاری، بنیانی و ماندگاری در فرهنگ، آموزش و تربیت جامعه قائل‌اند. این فنّاوری‌های جدید با تکیه‌بر نیروی چندرسانه‌ای بودن خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطبان آن‌ها، خواسته و القاء رسانه‌ها را تلقی خویش از زندگی و فرهنگ می‌دانند. به‌بیان‌دیگر رسانه‌ها  آن‌چنان بر ناخودآگاه اندیشه آدمی اثر می‌گذارد که انسان حتی از درک نیازهای واقعی خود غافل می‌ماند، چه رسد به درک وی از زندگی و اندیشه پیرامون فرهنگ و دین.

اما به هر حال رسانه‌های دیداری و شنیداری جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی به شمار می‌آیند و آموزش فرهنگِ درک رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری در استفاده از این تکنولوژی یک ضرورت است؛ بنابراین نقد و آسیب‌شناسی محتوای آثار رسانه‌ای و بررسی تأثیرات آن بر زندگی اجتماعی و فرهنگ یکی از مهم‌ترین وظایف اربابان فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه‌ و سینما» در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بر آن است که این مهم، بخشی از وظایف او به شمار می‌آید. در این راستا گروهی از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر گرد هم آمده و به تبادل‌نظر و تحلیل آثار برآمده از رسانه ملی و سینمای ایران پرداخته‌اند.

گروه به فراخور و تناسب موضوعات قابل‌بررسی و طبعاً با در نظر گرفتن امکانات و توانایی‌های افراد به آسیب‌شناسی و نقد آثاری می‌پردازد که در حوزه فرهنگ، دین و زندگی اجتماعی اثرگذار بوده‌اند؛ بنابراین انتخاب آثار تحلیل شده صرفاً بهانه‌‌ای برای گفتگو و نقد و بررسی است و دلیلی بر تأیید یا رد آنها از سوی گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه و سینما یا پژوهشکده باقرالعلوم (ع) نیست. همچنین نظرات کارشناسان ـ دیدگاه‌های شخصی ایشان بوده و چاپ و نشر آنها در کتاب با این نگاه صورت گرفته است که به‌نوعی آشنایی مخاطب را بادانش رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری افزون‌تر ‌سازد. در این راستا از منظری جامع‌تر، مقاله‌ای تحلیلی برای تکمیل مباحث به مطالب کتاب اضافه شده است.

 این اثر در قطع رقعی با 230 صفحه و قیمت 9.000 تومان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم چاپ و منتشر شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS