معرفی کتاب مراحل شكل‌گيري اخلاق در كودك( با تأكيد بر رويكردهاي تحولي)

معرفی کتاب مراحل شكل‌گيري اخلاق در كودك( با تأكيد بر رويكردهاي تحولي)

نویسنده کتاب مراحل شكل‌گيري اخلاق در كودك (با تأكيد بر رويكردهاي تحولي) عبدالعظیم کریمی است. این کتاب توسط انتشارات مؤسسه‌ فرهنگي‌ منادي‌ تربيت‌ منتشر شده است.

كتاب‌ "مراحل‌ شكل‌گيري‌ اخلاق‌ در كودك‌" چگونگي‌ تحول‌ اخلاق‌ در كودكان‌ را با تأكيد بر رويكردهاي‌ تحولي‌ و بر اساس‌ نظريه‌هاي‌ ژان‌ پياژه‌، لورنس‌ كهلبرگ‌، فرويد... مورد بررسي‌ قرار داده‌ است‌. بخش‌ اول‌ اين‌ كتاب‌ را مباحث‌ عمده‌ در"روان‌شناسي‌ رشد كودك‌" تشكيل‌ مي‌دهد و در بخش‌ دوم‌"مباني‌ روان‌شناختی‌ رشد اخلاقي‌" و در بخش‌هاي‌ بعدي‌ "چگونگي‌ اندازه‌گيري‌ شاخص‌هاي‌ رشد اخلاقي‌"، و "روش‌هاي‌ آموزش‌ ارزش‌هاي‌ اخلاقي‌ در كودك‌" به‌ بحث‌ گذاشته‌ شده‌ است‌. در بخش‌ ضميمه‌ اين‌ كتاب‌ نمونه‌هايي‌ از آزمون‌هاي‌ سنجش‌ رشد اخلاقي‌ و روش‌هاي‌ مصاحبه‌ باليني‌ با كودكان‌ و نيز تجربه‌هاي‌ موفق‌ آموزش‌ اخلاقي‌ در ديگر كشورها از جمله‌ ژاپن‌ معرفي‌ شده‌ است‌.

 مطالب این کتاب در سه‌بخشی متفاوت، اما مرتبط با هم تنظیم شده است: در بخش اول قبل از هر چیز به مفاهیم متمایز رشد، تحولی، تکامل و نظریه‌های رشد کودک در حد بیان اجمالی اشاره شده است و سپس مبانی روان‌شناختی اخلاقی در گستره نظریه‌های تحولی‌نگر مورد بحث قرار گرفته است. از این میان نظریه ژان پیاژه".روانشناس و شناخت‌شناس بزرگ معاصر از دو جهت حائز اهمیت است: اول آنکه نظریه پیاژه در باب تبیین تحولی روانی کودک یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین نظریه‌هایی است که تاکنون در روان‌شناسی رشد ارائه‌ شده است. دوم انکه نظریه پیاژه به‌دوراز افراط‌وتفریط‌های محیطی نگرها از یکسو و فطری نگرها از سوی دیگر توانسته است تبیین متعادلی‌تری را از چگونگی تحولی شناختی و اخلاقی بر اساسی تعاملی دوجانبه طبیعت و محیط ارائه دهد. در بخش دوم از منظر روان‌شناسی، رویکردهای مختلف بررسی و مطالعه شکل‌گیری اخلاقی در کودک به بحث گذاشته‌شده است. در این بخشی نمونه‌ای از کاربرد راهبردهای عملی در تشخیصی و ترازیابی مراحلی تحول اخلاقی کودکان با استفاده از آزمونه‌ای پیاژه و کهلبرگ به‌صورت داستان‌های متنوع که طرح کننده معماها و محذورات " مربوط به قضاوت اخلاقی است، ارائه شده است. در کنار این آزمون‌ها روشی بالینی پیاژه برای وارسی دقیقی استدلالی کودکان با روشی القای مخالف نیز معرفی‌شده است. در پایان این بخشی روشی نمره‌گذاری و تبدیل داده‌های کیفی به کمی جهت ارزیابی تحولی اخلاقی در قالب مجموعه‌ای از جداول نمره‌گذاری نشان داده شده است. در بخش سوم، مبانی آموزشی و روش‌های عملی تربیت اخلاقی به اقتضای هر یک از مراحلی همراه با نمونه‌های عینی و مثال‌های کاربردی معرفی‌شده است که از آن میان طرح رده‌های معمای اخلاقی جهت رشد و ارتقای سطوح اخلاقی دانش آموزان به شیوه‌های خودانگیخته و فعالی با تأکید بر حل مسئله ارائه شده است. در پایان کتاب، بخشی به‌عنوان ضمیمه، نمونه‌هایی از آزمون‌ها، پرسشنامه‌ها و داستان‌های اخلاقی برای سنجشی رشد اخلاقی معرفی‌شده است. و درنهایت چکیده‌ای از تجربیات موفقی کشورهای مختلف، در مورد آموزشی اخلاقی در مدارسی ارائه‌ شده است که می‌تواند پهنه وسیعی از شیوه‌های آموزشی ارزشی‌های اخلاقی را پوشش دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS