فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

فضیلت و خواص سوره محمد (ص)

سوره محمد و نام‌های دیگرش «القتال، الذین کفروا»[1] چهل و هفتمین سوره قرآن است که مدنی و 38 آیه دارد. در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره محمد را قرائت نماید هنگام خروج از قبر به هر سو رو می‌کند، چهره پیامبر خدا را می‌بیند و بر خداست که از نهرهای بهشتی به او بنوشاند[2]. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند: در سوره محمد نشانه‌ای درباره ما و نشانه‌ای درباره بنی‌امیه وجود دارد[3]. امام حسن علیه‌السلام نیز برای ارزیابی و مقایسه اهل‌بیت علیهم‌السلام و بنی‌امیه، پیروان خود را به قرائت سوره محمد تشویق فرمودند[4].

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس سوره محمد را قرائت کند تا ابد دچار شک و تردید نخواهد شد و در دینش شک نمی‌کند و خداوند او را به فقر مبتلا نمی‌کند و از هیچ حاکم و سلطانی نمی‌ترسد و همواره از شک و کفر محفوظ و در امان خواهد بود تا زمان مرگ، هنگامی‌که قاری سوره محمد، از دنیا رفت خداوند هزار فرشته را مأمور می‌کند تا در قبرش نماز بگذارند و ثواب نماز ایشان برای اوست و او را تا رسیدن به جایگاه امن نزد خداوند همراهی می‌کنند و همواره در امان خداوند و امان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم خواهد بود[5].

آثار و برکات سوره محمد

در امان بودن از شر جن

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: هر کس سوره محمد را بنویسد و بر گردن آویزد شرّ جنیان از او دفع می‌شود و در خواب‌وبیداری در امنیت است و اگر هنگام خواب این نوشته را بالای سرخود بگذارند از هر خطر ناگهانی به اذن خدا حفظ می‌شود[6].  

در امان بودن از ترس و خطرات

سید بن طاووس از قول امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است: اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه او دارند از خوف و خطر ناشی از ان در امان می‌مانند و درهای خوبی‌ها برایشان گشوده می‌شود و اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است...[7].

منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی، درمان با قرآن، محمدرضا کریمی».

پی‌نوشت‌ها:

[1] درمان با قرآن، ص 97.

[2] مجمع‌البیان، ج 9، ص 159.

[3] بحارالانوار، ج 23، ص 384.

[4] شرح الاخبار، ج 2، ص 484.

[5] ثواب الاعمال، ص 114.

[6] تفسیرالبرهان، ج 5، ص 53.

[7] الامان من أخطار الاسفار و الازمان، ص 89.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS