شناسايي راهكارهاي تعميق تربيت ديني در فضاي مجازي

شناسايي راهكارهاي تعميق تربيت ديني در فضاي مجازي

پژوهش حاضر با هدف شناسايي راهكارهاي تعميق تربيت ديني به‌عنوان يكي از دغدغه‌هاي مهم در جامعه معاصر جمهوري اسلامي ايران انجام‌ شده است. راهكارهاي مورد تأكيد در اين پژوهش، در سه دسته شناختي، عاطفي و سامان‌دهي عملكردها تبيين شده است. روش پژوهش، مروري و تفسيري بوده و به‌منظور گردآوري داده‌هاي لازم جهت نيل به اهداف پژوهش، آيات و روايات و سوابق پژوهشي مرتبط با استفاده از برگه‌هاي فيش‌برداري از منابع، جمع‌آوري شده و مورد تجزيه‌وتحليل قرارگرفته است. ازجمله راهكارهاي شناختي مي‌توان به كمك به شناخت هويت حقيقي خود، ايجاد بينش صحيح، ارتقاء سواد رسانه‌ای، آموزش حكمت، آشناسازي با سواد رسانه‌اي، پرورش تفكر انتقاد، آشناسازي با آثار وضعي رفتار اشاره كرد؛ در بعد عاطفي نيز راهكارها شامل: شكوفاسازي فطرت، پرورش احساس خودارزشمندي، تقويت احساس احترام نسبت به خواسته‌هاي ديگران، عمق‌بخشي به عواطف ايماني و...، است.  در بحث ساماندهي عملكردها نيزحضور متخصصان تربيت ديني در فضاي مجازي، دسترس‌پذير كردن ابزارهاي مجازي مرتبط با تربيت اسلامي، حمايت از متصديان توليد محتواي ديني، برنامه‌ريزي عملي براي ارزيابي و محاسبه نفس، نظارت و همراهي والدين و...، از جمله راهكارهای ذکر شده در اين پژوهش است.

واژگان كليدي: فضاي مجازي، تربيت ديني، دروني‌سازي، راهكارها.



Identifying Solutions to Deepening Religious Education in the Cyberspace

Ali Naqi Faqihi *

Hassan Najafi**

 

The present research aims at identifying solutions to deepening religious education as a major concern in the contemporary society of Islamic Republic of Iran. This research explains three groups of approved solutions including cognitive, affection, and performance organization solutions. The review and interpretation method of research is used to collect data required to achieve goals. The Quranic verses and Islamic traditions as well as the related research records have been collected on note-taking forms and then analyzed. To help identify the actual self -identity, creating proper insight, promotion of intellection, training wisdom, knowing media literacy, developing the doctrine of critique, and knowing  consequences of behavior are among cognitive solutions to refer. The solutions to the affection dimension also include flourishing the innate nature, developing the sense of self-value, promoting the sense of respecting other people’s desires, deepening the affections of belief, and so forth. The presence of religious education experts in cyberspace, making accessible the virtual tools for Islamic education, supporting producers of religious content, practical planning for self-evaluation and accounting, the parent’s supervision and accompany, and so on, are among solutions to performance organization referred to in this research.   

Keywords: cyberspace, religious education, internalization, solutions

 

 ----------------------------------

*. Associate professor in  Education Sciences Department, University of Qom, an-faghihi@qom.ac.ir

**. M.A graduate in Curriculum Studies, Shahed University in Tehran, hnajafih@yahoo.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS