آداب عبادت

آداب عبادت

قال الصّادق - علیه السّلام -: دوام علی تخلیص المفروضات و السّنن فانّهما الاصل،فمن اصابهما و ادّاهما بحقّهما فقد اصاب الکلّ، فانّ خیر العبادات اقربها بالامن واخلصها من الافات، وادومها وان قلّ، فان سلم لک فرضک و سنّتک فانت انت. و احذر ان تطأ بساط ملکک الّا بالذّلّ والافتقار والخشیة والتعظیم، واخلص حرکاتک من الرّیاء وسرّک من القساوة. فانّ النّبیّ - صلّی اللَّه علیه و آله - قال: المصلّی مناج ربّه. فاستح من المطّلع علی سرّک، العالم بنجواک وما یخفی ضمیرک. وکن بحیث یراک لما اراد منک ودعاک الیه، وکان السّلف لا یزالون من وقت الفرض الی وقت الفرض فی اصلاح الفرضین [جمیعاً]. وتری اهل الزّمان یشتغلون بالفضائل دون الفرائض کیف یکون جسد بلا روح؟ قال علیّ بن الحسین - علیهما السّلام -: عجبت لطالب فضیلة تارک فریضة، ولیس ذلک الّا لحرمان معرفة الامر وتعظیمه وترک رؤیة مننه بما اهّلهم لامره واختارهم له.

 

امام صادق (ع) فرمود:

در به جای آوردن اعمال واجب ومستحب همراه با اخلاص، مداومت نما وحدود آن را رعایت کن که این دو، اصل اند. پس کسی که به درستی وبه حق، آن ها را ادا نماید، همه چیز را دریافته وبه دست آورده است. بهترین عبادت ها، نزدیک ترین آن ها به امان (از عذاب) الهی، خالص ترین آن ها از ریا است وپیوسته باشد، اگر چه اندک باشد. پس، چنانچه عمل واجب ومستحب را به سلامت جای آوردی، عابدی ودر بندگی صادقی. چون به محضر خدا (مسجد) گام نهی توأم با فروتنی واظهار عجز وخشیّت از او وتعظیم حضرتش باشد. حرکات خویش را از ریا وباطن خویش را از قساوت خالص گردان، زیرا پیامبر (ص) فرمود: نماز گزار، با پروردگارش در حال مناجات است. پس، از آن کسی که بر باطنت آگاه است وبه نجوا وآنچه در درونت می گذرد، عالم است، حیا کن وچنان باش که تو را به آنچه فرا خوانده وبه سویش دعوت کرده است، مشغول ببیند. پیشینیان همواره فاصله میان دو فریضه را به اصلاح امور آن ها مانند اوراد واذکار و.... مشغول بودند، ولی امروز امر بدین گونه است که برای دست یابی به فضایل، فرایض ترک می شوند. چگونه می توان جسدی بدون روح داشت واز آن، چونان زندگان، بهره برد؟! علی بن الحسین (ع) فرمود: در شگفتم از طالب فضیلت، که برترین فضیلت ها را که همانا فرایض است، ترک کند ونپیمودن راه حق ونادیده گرفتن نعمت بندگی، که خدا آن را بر او ارزانی داشت، به سبب محروم بودن از شناخت امر الهی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS