معرفی کتاب «همیشه بهار»

معرفی کتاب «همیشه بهار»

کتاب «همیشه بهار، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» متن درسی طرح ضیافت دانشجویی در تابستان سال 1391 است که به همت فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی و همکاران ایشان تدوین شده است. در این اثر پس از معناشناسی آداب و سبک زندگی به مباحث بنیادین و بیان مبانی پرداخته شده و سپس حوزه‌های مختلف زندگی از منظر دین به‌تفصیل ذکر شده است. در این کتاب بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم‌شناسی و مبانی اعتقادی به توضیح سبک زندگی در حوزه‌های اوقات فراغت، شادی و نشاط، روابط دختر و پسر، مهار غریزه جنسی، علم آموزی، ارتباط با دیگران، روابط خانوادگی و کسب‌وکار پرداخته می‌شود. کتاب حاضر که مخاطبان اصلی آن دانشجویان هستند، به‌صورت آموزشی تدوین شده و در پایان هر فصل نویسنده خلاصه فصل، پرسش‌ها، مسائلی برای گفت‌وگو و مباحثه و منابعی برای مطالعه را ارائه می‌‌دهد.

این کتاب که در ده فصل تنظیم شده در فصل اول با عنوان معناشناسی آداب و سبک زندگی دو مفهوم مهم و کلیدی ادب و سبک زندگی و ارتباط آن‌ها با فقه و اخلاق و به‌طور کلی دین توضیح داده شده است.

توحید و سبک زندگی اسلامی، انسان‌شناسی اسلامی و سبک زندگی، قرب الهی به‌عنوان کمال نهایی انسان، رعایت اعتدال در امر دنیا و آخرت و رابطه ظاهر و باطن از موضوعات مباحث فصل دوم با عنوان مباحث بنیادین است؛ که مهم‌ترین بنیان‌های اعتقادی و ارزشی که تأثیر مستقیم‌تری در سبک زندگی اسلامی دارند را نگارنده مورد بررسی قرار داده است.

در فصل سوم اوقات فراغت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و موضوعاتی همانند اوقات فراغت در آیات و روایات، کارکردهای اوقات فراغت، اهمیت این اوقات و چگونگی گذراندن اوقات فراغت مطرح شده و در فصل چهارم موضوع شادی و نشاط اسلامی تبیین می‌شود.

آیا ارتباط دختر و پسر روا است؟ در صورت روا بودن چه حد و مرزی دارد؟ چه نکاتی باید پیرامون ارتباط با نامحرم رعایت کنیم؟ نگاه منابع دینی به روابط دوستانه مرد و زن چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود تا دختران و پسران به روابط دوستانه روی می‌آورند؟ پیامدهای این ارتباط کدام است؟ از پرسش‌هایی است که در فصل پنجم با عنوان سبک زندگی اسلامی در روابط دختر و پسر پاسخ داده می‌شود.

فصل ششم کتاب موضوع مهار غریزه جنسی و نگاه اسلام پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فصل هفتم نیز اصول کلی اخلاقی و اسلامی در تعامل دانشجو بادانش و استاد بیان می‌شود.

در فصل هشتم و نهم سبک زندگی اسلامی در ارتباط با دیگران و سبک زندگی اسلامی در روابط خانوادگی تبیین می‌شود و مخاطب با مباحثی همانند انواع معاشرت‌ها، معیارهای کلی معاشرت، رعایت اصول در انتخاب همسر، ارتباط محبت آمیز و مسئولیت‌پذیری اعضای خانواده آشنا می‌شود. سبک زندگی اسلامی در کسب‌وکار عنوان فصل دهم است که نگاه اسلام در برابر نگاه غیردینی تبیین و به اهمیت و جایگاه کسب‌وکار در اسلام، آداب اسلامی کسب‌وکار، آسیب‌شناسی اخلاقی کسب‌وکار و رابطه اخلاق با معیشت اشاره می‌شود. سبک زندگی اسلامی در اوقات فراغت، در شادی و نشاط، در روابط دختر و پسر، در مهار غریزه جنسی، در علم آموزی، در ارتباط با دیگران، در روابط خانوادگی و در کسب و کار.

تنظیم و نظارت این کتاب با نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها و معاونت مطالعات راهبردى بوده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب نگرشی در مسئله سبک زندگی

کتاب نگرشی در مسئله سبک زندگی

کتاب «نگرشی در مسئله سبک زندگی» سومین مجموعه از سری کتابک‌های نشر «تمدن نوین اسلامی»، حاصل ترکيب و بازنويسي دو سخنراني استاد سید محمدمهدی ميرباقري در موضوع سبک زندگي است که در آبان 1391 و ارديبهشت 1393 ارائه‌شده است.
کتاب مبانی سبک زندگی اسلامی

کتاب مبانی سبک زندگی اسلامی

کتاب «مبانی سبک زندگی اسلامی» به قلم دکتر محمدتقی فعالی باهدف تبیین اصلی­ترین مسائل سبک زندگی و نیز ارائه رویکرد اسلامی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین منتشرشده است.
معرفی کتاب  سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی

معرفی کتاب سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی

در این کتاب عوامل و موانع فرهنگی اجتماعی پیشرفت، تولید، سرمایه و اشتغال موردبررسی قرارگرفته است.
کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

نویسنده این اثر را با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب تلاش کرده تا ابتدا به یک تعریف جامع از مفهوم "سبک زندگی" برسد...
کتاب آداب و سبک زندگي اسلامي

کتاب آداب و سبک زندگي اسلامي

نویسنده کتاب آداب سبک زندگی اسلامی احمد حسين شريفي است. این کتاب شامل ده فصل است...

پر بازدیدترین ها

سبک زندگی اسلامی ایرانی

سبک زندگی اسلامی ایرانی

سبک زندگی اسلامی ایرانی به قلم دکتر احمد حسین شریفی که دارای ۲۵۶ صفحه میباشد منتشر شد.
 معرفی کتاب سبک زندگی مسلمان ایرانی

معرفی کتاب سبک زندگی مسلمان ایرانی

در این کتاب، نگاهی جامع به دستورهای اسلامی شده است و در جهت کمّی کردن و ارتباط دادن آن با میدان عمل، یک آزمون برای آن ساخته شده است.
 معرفی کتاب سبک زندگی  رضوی

معرفی کتاب سبک زندگی رضوی

جلد نخست این مجموعه که به بررسی و تحلیل روابط میان فردی پرداخته است در دو فصل تألیف شده است: فصل اول به «الگوهای رفتاری» و فصل دوم به «آیین دوستی و همنشینی» اختصاص یافته است...
معرفی کتاب مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

معرفی کتاب مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

کتاب حاضر شامل پنج فصل است که در صدد است به پرسش‌هایی مانند درباره اینترنت چه می‏‌دانیم؟ طرح جدید خانواده نسل اینترنت، دانش قدرت است، خطرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی...
مصرف و سبک زندگي

مصرف و سبک زندگي

کتاب مصرف و سبک زندگي براي آشنايي با مفهوم دقيق سبک زندگي است؛ اين کتاب در هفت فصل تدوین‌شده است. نويسنده این کتاب محمد فاضلی و ناشر آن صبح صادق است.
Powered by TayaCMS