معرفی کتاب روان‌شناسسی تربیتی

معرفی کتاب روان‌شناسسی تربیتی

نویسنده کتاب روان‌شناسسی تربیتی( روان‌شناسی آموختن و یادگیری) اسماعیل بیابانگرد است. این کتاب توسط انتشارات نشر ویرایش منتشر شده است. تعاریف «روان‌شناسی تربیتی» به «بالا بردن کیفیت تدریس و یادگیری در آموزشگاه» تعریف سومی است که بدان اشاره می‌شود و درمجموع، از دیگر تعریف رساتر و قابل دفاع‌تر می‌نماید. در این تعریف، نکات ذیل نهفته است:

الف. روان شناسی تربیتی شاخه‌ای است از تعلیم و تربیت و نه روان‌شناسی است.

ب. هدف روان‌شناسی تربیتی مطالعه رفتار نیست، بلکه تغییر در رفتار است و روشن است که هدف اخیر جنبه ارزشی و فرهنگی دارد.

ج. روان‌شناسی تربیتی تنها جنبه کاربردی ندارد، بلکه ضمن قوی بودن این جنبه، از انجام و هدایت تحقیقات محض و یا غیرکاربردی خاص خود نیز ناگزیر است. یادآوری این نکته لازم است که اصولاً ترسیم یک خط مشخص و باریک، بین علوم محض و علوم کاربردی، اگر غیرممکن نباشد، آسان هم نیست. علوم محض معمولاً دانش را برای دانش می‌جویند، درصورتی‌که هدف علوم کاربردی در کسب اطلاعات و یا دنبال کردن دانش توجه به تأمین نیازهای انسانی است. باآنکه اغلب تحقیقات در روان‌شناسی تربیتی از نوع دوم است، اما تحقیقات از نوع اول نیز کم نیستند و یکی از نمونه‌های روشن آن کار نسبتاً خوب بنیامین بلوم است که در کتاب او تحت عنوان ثبات و تغییر در مشخصات انسانی بیان شده است.

د. موضوع روان‌شناسی تربیتی «تدریس و یادگیری» است و مباحث این رشته از معرفت مستقیم و یا غیرمستقیم، به‌طورکلی بر محور این دو مفهوم دور می‌زنند. مقدّم داشتن تدریس بر یادگیری در تعریف مزبور تصادفی نیست؛ زیرا صرف‌نظر از اینکه این دو لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، اما در آموزشگاه همیشه اوّلی مقدّم بر دومی است. وانگهی در همه تعاریف ارائه شده از «تعلیم و تربیت» مفهوم تدریس تصریحاً و یا تلویحاً وجود دارد؛ مفهومی که متأسفانه در روان‌شناسی تربیتی معمولاً از آن غفلت می‌شود.

آنچه در این کتاب از تعریف روان‌شناسی تربیتی می‌خوانیم عبارتند از: "روان‌شناسی علم مطالعه‌ رفتار و فرایندهای ذهنی و روان‌شناسی تربیتی شاخه‌ای از روان‌شناسی است كه به مطالعه‌ دو موضوع مهم آموزش و یادگیری می‌پردازد. هدف روان‌شناسی تربیتی: 1- كمك به معلمان و مربیان به‌منظور آموزش بهتر. 2- كمك به دانش‌آموزان و فراگیران برای یادگیری مؤثر. 3- حل مشكلات و مسائل مربیان و دانش‌آموزان در فرایند آموزش و یادگیری، است". بر این اساس، كتاب حاضر این مباحث را شامل می‌شود: "روان‌شناسی تربیتی: علمی برای آموزش اثربخش"، "رشد شناختی"، "زمینه‌های اجتماعی و رشد هیجانی ـ اجتماعی"، "تفاوت‌های فردی"، "تنوع اجتماعی ـ فرهنگی و جنسیتی"، "یادگیرندگان استثنایی"، "رویكردهای رفتاری و اجتماعی ـ شناختی"، "رویكرد خبرپردازی"، "فرایندهای شناختی پیچیده"، "رویكردهای سازنده‌گرای اجتماعی"، "آموزش مهارت‌های تحصیلی به دانش‌آموزان"، "برنامه‌ریزی، آموزش و فناوری"، "انگیزش، آموزش و یادگیری"، "مدیریت كلاس درس" و "آزمون‌های استاندارد و آموزش".

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

سبک زندگی اسلامی ایرانی

سبک زندگی اسلامی ایرانی

سبک زندگی اسلامی ایرانی به قلم دکتر احمد حسین شریفی که دارای ۲۵۶ صفحه میباشد منتشر شد.
معرفی کتاب مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

معرفی کتاب مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

کتاب حاضر شامل پنج فصل است که در صدد است به پرسش‌هایی مانند درباره اینترنت چه می‏‌دانیم؟ طرح جدید خانواده نسل اینترنت، دانش قدرت است، خطرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی...
 معرفی کتاب سبک زندگی  رضوی

معرفی کتاب سبک زندگی رضوی

جلد نخست این مجموعه که به بررسی و تحلیل روابط میان فردی پرداخته است در دو فصل تألیف شده است: فصل اول به «الگوهای رفتاری» و فصل دوم به «آیین دوستی و همنشینی» اختصاص یافته است...
معرفی کتاب «همیشه بهار»

معرفی کتاب «همیشه بهار»

در این کتاب بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم‌شناسی و مبانی اعتقادی به توضیح سبک زندگی در حوزه‌های اوقات فراغت، شادی و نشاط، روابط دختر و پسر، مهار غریزه جنسی، علم آموزی، ارتباط با دیگران، روابط خانوادگی و کسب‌وکار پرداخته می‌شود...
معرفی کتاب زندگی به سبک روح‌الله

معرفی کتاب زندگی به سبک روح‌الله

این کتاب که دربرگیرنده نزدیک به 120 خاطره از امام راحل است، سیره، زندگی و شیوه برنامه‌ریزی ایشان در زندگی خانوادگی‌شان را برای مخاطبان بازگو کرده است...
Powered by TayaCMS